måndag 18 februari 2013

Ty så det roar mig att titta på TV.

Eller, det är kanske inte riktigt sant. För det mesta fungerar TV-tittande inte som ett nöje i sig, utan snarare som ett tidsfördriv när det inte finns något annat att göra.

Denna helgen har jag dock tittat lite, i brist på annat, och tänkte kommentera lite vad jag sett.

Jag måste bara börja med att säga att nu när det inte finns något bonde söker fru längre så är det inte med samma glädje jag slår mig ned framför apparaten. Bara så ni vet.

Började fredagen med att titta på finalen av På spåret. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Jag tycker det blivit lite stressigt. Det ger inte samma känsla av lek och skoj. Dessutom tycker jag inte lagen som var i final var de rätta. Det känns som om de kommit dit av fel anledning och jag tvivlar på att det verkligen var de med mest kunskap som lyckats ta sig till final. Det var nog snarare tur med frågorna och slumpen. I varje fall är det min känsla.

Det är alltid trevligt att titta på detta, men som sagt, det har tappat lite i kvalitet och känsla.

Efter att det var slut slog jag snabbt över för att se slutet av gladiatorerna. Som  helt program kan jag tycka det blir väldigt mycket "barn TV" men att titta på den sista hinderbanan tycker jag kan vara trevligt.

Nå, det blev inte så spännande som jag hoppats. På herrsidan började det nästan direkt med en axel som hoppade ur led och så var den spänningen över. Damsidan var lite tävling i varje fall, även om det inte blev riktigt spännande.

Efter detta så tittade jag på Farmen. Jag begriper inte riktigt varför jag tittar på det alls. Men i brist av andra bönder så får jag väl titta på dessa, lite småpatetiska, varelser som försöker leka bönder och dessutom inte kan uppföra sig. Jag skall inte kasta skit på någon, men fy sjutton vad jag är trött på Paul och Maria. De är självgoda besserwissrar utan någon arbetsmoral som bara vill smita undan, men gör det på olika sätt och kommer med olika anledningar.

Nej, Usch och fy vad trött jag blir. Nåja, nu har jag snart genomlevt halva säsongen så jag kan ju inte sluta titta nu.

På lördagen var det förstås melodifestival.

Vad skall jag säga om den. Det var den absolut sämsta omgången hittills. Skriverierna i tidningen igår om att favoriterna åkt ut direkt förstår jag inte. Eller jag förstår snarare inte hur de kunnat klassas som favoriter på andra meriter än sina namn. För de var verkligen USLA.

Caroline av Ugglas skrek på som vanligt, men det var en fin text och kanske var hon stundtals lite mindre falsk och anskrämlig än jag minns henne.

De som gick direkt till final tycker jag var okej. Killbandet som spelade någon slags tillrättalagt halvrockig sak som låter som allt annat just nu, men ändå var ganska trevlig. Och oavsett om bandet med det svåra namnet var tänkt mer som ett skämt än allvar så förstår jag att de kom vidare. Det var en melodi man kommer ihåg, trallvänlig. Ganska usel både melodi och text och längre än såhär kommer den knappast. Men jag tycker ändå den var lite underhållande.

Sådär. Det var väl egentligen allt. Förutom att jag igår tittade på Terminator. Den var nästan värre än vanligt med explosioner och elände. Men ett visst underhållningsvärde har de ju, de där filmerna. Men kanske borde jag istället ha lagt mig och läst. Antagligen hade det varit mer stimulerande och trevligare. Men har jag nu sett en halvtimme och det inte är genomuselt så har jag svårt att ge  upp.

Nu behöver ni som inte tittade på TV inte vara ledsna utan nu vet ni ändå vad som hänt ungefär. Ingen höjdarhelg alls, men lite tidsfördriv.

Nu är det måndag igen och just nu är det aldrig längre till nästa måndag morgon, vilket ändå gör det rätt okej just nu.

Och med detta önskar jag er alla en God måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar