tisdag 5 februari 2013

Den tyste mannen.

Idag tänker jag bli lite personlig. Jag hoppas ni tycker det är okej.

Då kanske ni frågar er: Vad kan vara mer personligt än att dela med sig av sina drömmar, vilket jag gjorde igår?

Men drömmar är en sak och verklighet en annan.

Jag blir ofta beskylld för att vara för tyst. Att inte berätta saker och att tiga med vad jag känner och tänker.
Det stämmer säkert ofta. Jag är inte alltid den som måste vädra allting. En tyst, sluten, nordisk man som inte öppnar munnen i onödan.

Nåja, det där stämmer inte heller för visst kan jag prata. Däremot så är jag inte så bra på att berätta saker som hänt, och framför allt är jag inte bra på att berätta vad jag tänker och känner.

Hustrun sade till mig igår att: Det är tur att du har en blogg så jag får veta något om dig.

Och så är det nog. Skriva kan jag. Även om alla tankar här naturligtvis inte är de djupaste. Inte alltid har koppling till mig personligen utan kan vara rätt generella. Inte alltid betyder att jag har något jag borde tala ut om. Men visst kan man läsa ut lite av mig som person genom att läsa i bloggen.

Men nu är det sådan jag är tydligen. Dålig på att prata om känslor och bättre på att skriva om dem. Och det är väl inte mycket att göra åt.

Jag vet inte om det beror på att jag tycker det är obehagligt med direkt återkoppling på det jag känner och tänker. Om jag skriver det så kan det på sin höjd kommenteras i efterhand och i ärlighetens namn så tycker jag faktiskt det kan bli lite obehagligt också. Speciellt när det tolkas på ett sätt som jag inte alls har avsett utan bara är en reflektion om sakers tillstånd rent allmänt.

Kommentarer i bloggen tycker jag däremot är kul. De är inte så direkta och inte något som påverkar min integritet lika mycket.

Är min tysthet då ett behov av integritet och kontroll ?

Jag vet faktiskt inte. Jag har bara blivit sådan. Tystare och tystare med åren som gått. Sämre och sämre på att prata.

Jag har inget att skylla på. Jag kan bara konstatera att det är så som det är.

Och med det önskar jag er en God tisdag.

1 kommentar:

  1. Du är väl som vi män är mest. Snackar en massa men det är ju mest bara obetydligheter. Inget att göra åt, vi är skapta så.

    SvaraRadera