onsdag 6 februari 2013

Ätbara djur.

Efter att ha funderat lite igår kring djur, vilka som går att äta och vilka man inte äter, av tradition eller för att de helt enkelt inte smakar gott så kom jag ju igår fram till att häst är gott. Det är ju heller inget konstigt att äta hästkött, även om många har hästar som sällskap och redskap och allt möjligt.

Men varför det då klassas som så otrevligt att äta hund förstår jag inte.

Man kan ju slänga i sig kanin vilket också används som sällskap, häst som sagt. Grisar är ju sociala djur, men dem tvekar vi inte att äta.

Var går gränsen egentligen ? Jag förstår att man kanske inte vill äta upp en hund som man umgåtts med hela livet om det nu var av den anledningen man skaffade den. Men en gris man sett växa upp och kelat med, eller ett lamm som fått ett namn kan man ju glatt slakta och trycka i sig.

Ja, inte Emil och Griseknoen då förstås, men i verkligheten.

Att man äter olika djur på olika ställen i världen är ju en sak.

Men jag undrar om det finns djur som verkligen inte går att äta. Kanske för att de är så vedervärdigt äckliga att man inte skulle få i sig det, eller för att de är giftiga eller liknande.

Jag är öppen till att prova allt och det finns nog inget kött jag inte skulle kunna tänka mig att prova om tillfälle bjöds. Orm, hund, krokodil, känguru. Ge mig bara chansen så provar jag.

Kött är ju ändå alltid kött. Och så länge det inte är direkt äckligt så är det trevligt.

Jag vet inte hur smart det var att börja skriva det här. Nu blev jag ju jättesugen på en stor blodig biff och klockan har precis passerat 8.

Nåja. Det är som det är. Och vegetarian kommer jag aldrig att bli. Tack och lov.

God onsdag.

2 kommentarer:

  1. Hundar är nog OK men man skall undvika att äta hästar. Anledningen är att det inte finns några begränsningar för hur mycket kemiska preparat man får spruta i en häst och ändå kalla det mat. För kor och grisar är det hårt reglerat just för att hormoner och vad det nu är man ger de arma kräken kan vara dåligt för människor.

    Jesper

    SvaraRadera