torsdag 14 februari 2013

Alla dessa dagar.

I tisdags var det fettisdagen. Och idag är det alla hjärtans blodiga dag. Eller vänta förresten, nu blandade jag visst ihop det med en film. Alla hjärtans dag nöjer vi oss med.

Vad är detta för några hån ?

Fet tisdag. Är man inte fet så blir man det efter att ha tryckt i sig massa semlor. I dessa tider av renlevnad och ideal med trådsmala människor så är väl en fet tisdag inte så mycket att hänga i julgranen.

För i ärlighetens namn, hur många är det som egentligen laddar upp inför fastan genom att trycka i sig semlor ? De flesta, mig inkluderad, trycker i sig en semla eller flera för att sedan nästa dag gärna ta en kaka till kaffet, eller äta något annat som inte är speciellt nyttigt.

Tradition ?

Nej, semlor är i så fall en urholkad tradition eftersom de säljs från november. Dessutom tycker jag egentligen att de är temligen överskattade (märkte ni ordvitsen?)

Idag är det alltså alla hjärtans dag. Skall det behövas en speciell dag för att tänka på sitt hjärta ? Det känns bara som ytterligare ett anfall av dåligt samvete. Åh, nu har jag inte köpt blommor eller choklad på länge. Men idag är det minsann alla hjärtans dag så då skall jag slå på stort. Lagom tills denna dag höjs priserna till det dubbla och blomsterhandlarna jublar.

Inget ont om blomsterhandlare. Jag skulle också passa på att göra vinst om jag hade möjligheten och att folk skulle köpa blommor till varje pris för att dämpa sitt dåliga samvete.

Nu kanske ni tycker att jag låter negativ och bitter.

Ja, det kan hända att jag är det. Men låt mig i så fall vara det idag.

Med detta inte sagt att jag kommer bojkotta allt. Jag åt en semla i tisdags, som sig bör. Idag fick jag ett litet handpysslat hjärta av dottern och blev naturligtvis hjärteglad av det. Så visst, jag är inte ett dugg bättre än alla andra.

Och med det så önskar jag er alla, kanske speciellt dem med brustna eller i varje fall lite spruckna hjärtan en riktigt god torsdag.

Vi nöjer oss så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar