onsdag 20 februari 2013

Skärpfysik.

Är ett ord jag inte vet om jag någonsin träffat på tidigare. Men det är en konstig fysik på skärp, det är väl det jag försöker komma till.

Jag kan titta mig i spegeln efter 1,5 månad på pulver och konstatera att tyvärr har jag inte blivit smalare. Inte mycket i varje fall.

Däremot på skärpet så får jag gå in ett hål då och då. Men jag undrar om det verkligen stämmer för då borde jag väl märka det på annat sätt också. Kavajer som var lättare att knäppa, byxor som satt snyggare, skjortor som kan återanvändas från högen med mindre storlekar.

Men icke. Det är bara skärpet som flyttar in ett hål då och då.

Därför funderar jag på om det kan vara så jäkligt att de töjer sig ?

Att det finns någon slags inbyggd funktion för att man skall känna lite hopp, i varje fall just medan man knäpper ihop skärpet.

Hur som helst så dog fysiken på mitt favoritskärp för inte alltför längesedan då en metalldetalj gav upp och skärpet föll i 2 delar. Men även skräpet jag ersatte det med verkar lida av samma åkomma.

Men det kanske är naturligt. Det är ju skinn och kor måste ju kunna bli större utan att skinnet spricker. Så där kanske förklaringen ligger.


God onsdag.

2 kommentarer: