torsdag 21 februari 2013

På resa genom Sverige.

Det är bra när barn gör läxor. Igår gick vi dessutom lite längre.

Först lästes det på om Värmland och efter att ha läst allting 2 gånger så var det fortfarande oklart vilken som var den största staden och vilken sjö den låg vid, bland annat. Så det blev att läsa lite mer.

Nåja, när det där med Vänern gick in så kom vi osökt att börja prata om Vättern och hur vi åker längst med den när vi kör ned till västkusten.

Dottern började då prata om olika landskap och vilka vi egentligen kör igenom. Så då gick vi igenom det. Tittade på kartorna i geografiboken och sådär.

Så nu har dottern bestämt några platser i varje landskap där vi skall stanna nästa sommar och titta på olika kulturer. Jag försökte införa ordet sevärdheter istället, men hon tyckte kulturer var ett bättre ord. Så till sommaren skall vi undersöka dessa platser:

Båven
Kolmården
Mjölby
Vättern
Tomatbacken
Gränna
Borrås djurpark

Och någon till vad det nu var.

Tomatbacken tyckte jag också lät spännande och kollade upp det. Tyvärr var det inte så spännande utan hette något så simpelt som Tomtabacken. För övrigt är det efter lite efterforskning smålands högsta berg på hela 377meter.

Sedan undrar jag om fascinationen för sjöar. Vättern är ju iofs vacker när man kör förbi, men mycket mer än så är det väl inte. Båven vet jag inte alls något om, men den ligger inte direkt längst vägen heller vad jag kan minnas.

Vi får väl se. Jag tror det kommer bli dåligt med en del av besöken. Men Gränna är en mysig stad. Djurparker är alltid trevligt och med det kanske det räcker.

Om inte intresset för olika kulturer har försvunnit till sommaren. Det kan man aldrig veta.

Men jag räknar med en utflykt genom Sverige, så får vi se vad det blir.

God torsdag.

Nåja, det ligger inte direkt längst vägen

1 kommentar:

  1. :-) Hon är för go vår tjej. Vi får nog en hektisk sommar.

    SvaraRadera