tisdag 12 februari 2013

Har folk ingenting att göra ?

Igår kväll låg jag och tittade lite i skvallertidningen på nätet och ser då en artikel om att någon anmält Sean Banans bidrag Copacabanana från helgens melodifestival för hets mot folkgrupp.

Han sjunger nämligen Eskimå och det vet ju alla att eskimå är ett skällsord ? Eller ?

Nu må jag vara totalt okänslig mot att vi faktiskt har namn på etniciteter. Men i mina öron är inte eskimå något konstigt. Inte heller lappar och negrer känns som skällsord om man inte lägger en dålig värdering i orden. Om man inte gör det utan bara konstaterar att det är ett folkslag så tycker jag inte det gör ont. Det svider inte i mig och jag tycker den moderna tidens elände att allt skall döpas om och vara så politiskt korrekt mest är ett elände.

Snart vet man väl inte vad som är vad längre och att kalla en Dansk för dansk kan jag ge mig sjutton på är nästa steg. Vadå ? Säger du dansk ? Det är ju ett nedvärderande ord ?

I och för sig kan danska språket stundtals vara svårt att förstå, även om jag tror mig om att förstå danska rätt så bra. Men att det skulle vara ett skällsord ?

Nu har det inte kommit dit än, men det är bara en tidsfråga om folk får hålla på. Nej, tig ihjäl alla dessa idioter som måste göra allt så politiskt korrekt. Låt dem gå och morra i det tysta, men låt dem inte höras offentligt.

För så länge vi inte lägger värderingar i orden så är de inte negativa.

Ta ett ord som bög till exempel. Det har ju bögarna tagit tillbaka och gjort till sitt eget. Det om något har väl historiskt varit ett skällsord och ofta kombinerats med saker som din jävla och så vidare. Men kombinerar man ord med din jävla så blir ju epitetet som följer därpå alltid ett skällsord.

Din jävla älskling ? Ja, inte ens det låter fint om man skulle få kastat på sig.

På tal om detta så läste jag i en annan blogg om att hon som skriver väljer bort Pippi Långstrump för sina barn för att Pipps pappa är negerkung och hon vill bli negerprinsessa.

Det är väl snarare ett försonande drag som faktiskt visar att pippi tycker inte det är fel att vara neger. Även om hon råkar vara vit.

Jag gillar den där bloggen för det mesta men när hon envisas med att vara politiskt korrekt och sådär fin och leka världssamvete, då överväger jag att sluta läsa. Men däremellan är den trevlig.

Nåja. Låt dem skälla, må dåligt och våndas. Jag kommer fortsätta att prata om eskimåer, lappar och negrer, utan att lägga ett uns av värdering i orden utan bara som en beskrivning och förklaring. Och det funkar för mig och säkert de flesta andra också.

Tänk till exempel om vi tog bort ordet lapp helt. Hur skulle man då kunna benämna samekvinnornas massagestavar som "fusklappar" Bara en sådan sak.

Nej, nu slutar jag hetsa upp mig, det hjälper inget och ingen blir gladare.

God tisdag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar