måndag 29 oktober 2012

Var vänlig håll avstånd - vinterväglag råder.

Det är kanske på grund av vintern och det ibland opålitliga väglaget som jag håller lite lugnare tempo. Man vill ju inte riskera att köra in i gårdagens blogg bara för att man inte kan låta bli att gasa på.

Eller ännu värre. Tänk om jag åkte rakt in i Blondinbella, Kissie eller Backman. Det är väl de bloggar jag kan så nu har jag fått slänga mig med det också. Jag läser dessutom bara en av dem och det är inte någon av småflickebloggarna.

I ärlighetens namn så läser jag faktiskt någon annan också, men att råka sladda in i en av dem på grund av halt väglag kändes inte så troligt.

Nåja. Det är vinter ute. Rutorna fick skrapas imorse igen och då blir jag direkt på dåligt humör. Det är kallt att stå och skrapa rutorna. Ja, det är klart, kanske vän av ordning säger då när du står i skjortärmarna utan handskar och skrapar rutorna.
Det är sant. Jag gör det. Kanske är det inte världens smartaste påfund, men det går mycket fortare. Plus att jackan som bor i bilen är så hiskeligt kall att sätta på sig när den legat där hela natten. Jag skulle kunna plocka in jackan men då måste jag ändå ta av mig den det första jag gör så fort jag skrapat bilen för jag tycker inte om att köra i en tjock jacka.

Ni ser. Det finns ingen bra lösning på det hela. Eller det finns egentligen ett par lösningar.

* Montera kupévärmare, eller i varje fall ställ in en sådan i bilen och dra en sladd.
* Skaffa garage. Det skulle innebära att jag blev tvungen att riva arbetsrummet, så inte aktuellt.
* Flytta till ett hus med garage. Skulle innebära att jag var tvungen att städa vinden.
* Flytta utomlands till något varmt ställe där man aldrig behöver skrapa. Se ovan, samma vind.

Jag undrar om inte den där vinden hindrar mig från i princip allt som har med hus att göra. Om jag inte haft den kunde jag övervägt att flytta både inom och utom landet. Men jag är livrädd för allt skräp som finns där uppe och som måste röjas om vi skulle flytta. Alltså är det lättare att bo kvar.

I ärlighetens namn så kan det nog finnas någon annan orsak också. Men hur roligt hade det låtit att skriva om.

Nåja. Nu är bilen skrapad. Ikväll tänkte jag se om jag inte kan hitta den där kupévärmaren och så kanske jag slipper gnälla och överväga flytt. Å andra sidan pratades det om lokala snöbyar idag. Vad är det de säger. Det måste bli värre innan det blir bättre. Och nu blir det värre i snart 6 månader.

Jag hatar verkligen vintern och det kommer troligen att återspegla sig här med jämna mellanrum. Men nu är det en ny underbar måndag och låt oss se positivt på livet.

Eller.... Nej, skoja bara...

God måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar