tisdag 30 oktober 2012

Drömmar.

Jag vet att man inte skall berätta om sina drömmar. Att drömmar oftast är helt meningslösa för alla utom dem som drömt dem. Ibland kan de dock vara lite kul. Jag tänker inte gå in på djupet av nattens drömmar utan bara lite kort berätta att det handlade om att skydda hemligheter. Konstiga långa lösenord. Dokument som innehöll hemligheter. Ett av dokumenten som hette någoting som Världsläget02.doc innehöll också ett konstaterande om mig. mitt bland alla hemligheter låg ett konstaterande som faktiskt är helt korrekt. Dock tänker jag inte avslöja vad det är :-)

Mycket människor i fel situationer. Konstiga miljöer som inte passar ihop och så dessa lösenord. Jag kommer faktiskt ihåg ett av dem. Så om någon behöver ett lösenord så kan ni testa:

cscALEXoms

Jag tror det borde gå till en gmail. Dock vet jag inte vems och jag vet inte vad den kan innehålla. Så testa på egen risk. Ni kanske hittar just dokumentet Världsläget02.doc där.

Jag vet inte och jag tänker inte ge mig ut och leta. Man skall låta drömmar vara drömmar.

Inatt var alltså virriga, snurriga drömmar. Känns som om hela natten bestod av dem. Då vaknar man med andan i halsen och har svårt att komma till ro. Andra nätter så drömmer man fina saker. Härom natten låg jag och sov under en krusbärsbuske när någon konstaterade att jag låg på precis samma sätt som någon under den andra krusbärsbusken och undrade om vi hörde ihop eller var släkt eller nåt.

Jag har dock ingen aning om vem som låg under den andra busken eftersom jag sov. Det skulle kunna varit dottern, eller en hund eller en igelkott. Det är väl troligare att de ligger och sover under krusbärsbuskar.

Nåja, efter en sådan dröm vaknar man mycket mer harmonisk än efter nattens snurrerier.

Det vore lite kul att analysera drömmar djupare. Att veta varför man drömmer, vad är det egentligen hjärnan bearbetar. Jag drömmer till exempel ganska ofta actiondrömmar där jag är hemlig agent, eller förtros hemliga uppgifter och springer genom eldstrider och befinner mig på mystiska ställen.

Ibland undrar jag om min hjärna tycker jag har för tråkigt liv och skulle behöva lite action. Eller också är det vardagsaction som kommer ut på detta sätt så jag inte behöver springa omkring så mycket i verkliga livet.

Nåja, drömmer gör man. Ibland är det fint och ibland är det skrämmande. Inget att göra åt.

Men vad har ni, kära läsare, drömt inatt ?

Berätta. Vi kanske kan ha en liten drömtydnings sejour här på bloggen. Om ni vill, vågar och orkar.

Om inte, så hoppas jag ni sovit gott och att ni gör något bra av tisdagen.

6 kommentarer:

  1. Jag drömde att en främmande holländare matade kasper med chokladpudding. Jag blev väldigt upprörd eftersom jag tycker att han är för liten för att äta socker, men kunde inte med att bli arg eftersom jag lämnat kasper själv och liksom fick skylla mig själv. Samma holländare fick tränga ihop sig i källaren och sova med 10 andra personer eftersom vi ansåg att vi och kasper behövde separata rum (och det fanns bara 2). Självupptagna även i drömmarna!
    Tolka på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det där med främmande holländare, eller i mitt fall holländskor verkar vara ett släktdrag. I varje fall hävdas det å det bestämdaste att det var min dröm och inte alls något som sagts hemma.

      Nåja, det är klart grabben skall ha lite chokladpudding. Om du absolut vill vägra socker, vilket jag kan köpa, så bör du ändå vänja honom vid bacon så fort som möjligt så att han kan förbättra sin fars recept på spagettibollar.

      Radera
  2. Jag drömde om att jag var i England och hade en ansenlig förmögenhet i ett bankfack där. Jag var på väg till Skottland - såklart, drömmer ofta att jag är där - och skulle ha med pengarna på nåt sätt.
    Antar att man påverkas av att så många snackar om nya Bond-filmen... Eller???? ;-)

    /MariaSvensson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skottland är ju trevligt att drömma om. Skulle tro att det är helt naturligt och ingenting att oroa sig för :-)

      Radera
  3. Min natts sömn och säkert också drömmandet blev bryskt avbrutet av en armbåge i sidan. Hustrun vidhöll, och vidhåller fortfarande bestämt att det inte var hon så jag känner mig lite orolig. Hur som helst, klockan två gick jag upp och slog på tvn och tittade på hur jobbigt de har det i USA. Jämförde det med det stilla regnandet utanför fönstret och kunde lugnt somna om i en drömlös sömn i en inte så skön soffa. OK, jag vet, jag skulle ju skriva om min dröm men jag kommer aldrig ihåg mina drömmar. // Janne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl en dröm så god som någon att drömma om att ha en hustru som inte slår en i sömnen. Det är väl det minsta man som man borde få drömma om ?

      Radera