fredag 12 oktober 2012

Inför kommande ledighet.

Jag tänkte sätta upp lite förhållningsregler nu inför bloggens kommande helgledighet. När bloggen inte kan vara ständigt närvarande och påminna om vad som är rätt och fel. När ert mentala rättesnöre tar ledigt över  helgen, som kanske är den farligaste tidpunkten för att drivas till synd, då kan det vara bra att ha fått lite tankar med sig på vägen.

Äsch. Det låter som om bloggen vore någon slags tråkig förälder som vill hindra er från att dricka sprit, klä av er nakna och springa genom slottskogen, springa över gatan precis innan en lastbil passerar lite för fort eller kissa bakom en buske.

Så är det i själva verket inte alls. Bloggen är mycket överseende med dessa små egenheter och bortsett från att springa framför en lastbil skulle jag till och med kunna säga att bloggen uppmuntrar till det. Självklart skall man passa på att slappna av och ha roligt nu när det snart är helg.

Hmmmm.

En sak till förresten. Det där med naken och slottskogen. Jag vill inte på något sätt försöka hindra någon. Men tänk på att vintern är i antågande och det är inte direkt sommarvärma ut längre. Så nakenheten kanske kan begränsas till att skippa halsduken.

Men det bestämmer du förstås själv.

Nej som sagt. Bloggen lägger sig inte i. Egentligen så behöver inte ens bloggen stänga över helgen. Jag funderar faktiskt på att avvika från det beteendet redan nu. Samtidigt så behöver jag ju kanske också lite tid till kontemplation. Tid att samla på mig intryck som kan komma er alla till gagn nästa vecka.

Jag lämnar helt enkelt frågan öppen.

Det här var en väldigt massa skit skrivet om absolut ingenting. Men för att inte göra er, som orkat såhär långt, besvikna så skall ni naturligtvis få något mer också. Lite proffstyckande av den högre skalan kanske.

Jag har reflekterat över lite olika saker idag. Först och främst.

Igår gick jag ut och promenerade.

Jag gillar att promenera, det är bara stundtals lite svårt att komma iväg.
 Men igår, liksom 2 dagar innan det, tog jag mig faktiskt samman och gick ut. Jag har hittat en liten runda som känns rätt så lagom såhär i början innan jag kommer igång riktigt och som inte sliter ut mig alldeles. (Med detta sagt betyder det inte att jag inte är lite öm i ben och leder idag). Nåja, hur som helst.

Som varje modern människa så har jag skaffat en app.

Det förstår ni väl att man inte kan träna, eller ens promenera utan en app i telefonen. Häromdagen hade jag alldeles förträngt att jag hade skaffat den, men igår kom jag ihåg det.  Nåja, inte precis när jag klev ut genom dörren. Jag hann borta till första bron innan jag kom på det. Men då stannade jag och startade igång. Jag fick knappa in att jag tänkte gå, skapa ett konto och tala om ungefär hur långt jag är och hur mycket jag väger. Helst ville den nu publicera alla mina uppgifter på Facebook, men det hoppas jag verkligen att jag stoppade den ifrån. Någon måtta får det vara. Att tala om att jag är ute och går, vilken sträcka, hur långt, hur mycket jag förbränner och varför tänkte jag bespara Facebook och istället bara antyda här på min blogg.

Det visade sig hur som helst att min lilla runda är ungefär 4.5km Igår tog det 47 minuter att gå, då hade jag en liten paus och smet bakom ett träd och glömde att pausa appen. Nåja, hur som helst.
På denna tid skall jag enligt appen ha förbränt närmare 950kalorier.  Jag tror inte det är möjligt. Jag må vara tung och ja må ha varit så ärlig jag kan när jag gissat min vikt. Men 950 kalorier på 47 minuter. Det innebär ju att jag bara skulle behöva vara ute 1.5timme och sedan kunna trycka en kebabpizza med dubbel botten utan dåligt samvete.

Nästan så att jag gör vinst på det.

Nåja, reflektionen blir att jag inte är helt hundra på funktionaliteten för kaloriberäkning. Sträcka och tid är jag däremot ganska övertygad om att den har fått hyfsat rätt. Det stämmer både med min klocka och mina antaganden av sträckan.

Så. Slut på motionen.

Två korta reflektioner. Jag hörde på radionyheterna om en kvinna som blivit lurad på nästan en halv miljon på facebook genom att ge massa pengar till någon före detta militär som nu var bankir i Malaysia. Eller nåt liknande.

Här tänkte jag bara säga: Gör det inte.
Strunta i de Malaysiska bankmännen. Vill du bränna dina pengar så kan du ge dem till mig. Det behöver inte ens vara en halv miljon. En hundralapp är också trevligt. Eller bjud på en fika. Jag gillar dammsugare bäst. Mandelkubb däremot kan kvitta för det mesta.

En halv miljon funkar också. Om du vill bli av med det så hör av dig så skall du få mitt kontonummer. Du behöver inte vara kvinna heller. Man går också bra.

Och sist:

Täppas får inte sända Radio på en vecka. Det är rena DDR fasoner enligt tidningen och Täppas.

Tror vit vägg och aldrig sända varken radio eller finnas över huvud taget var mer DDR om jag skall vara ärlig. Sedan kan jag tycka att han för första gången sade något vettigt i Lars Vilks frågan. Men det får ni inte hålla emot mig.

Ha en underbar fredag så återkommer bloggen senare under dagen, eller absolut senast på måndag.

Puss och kram.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar