tisdag 2 oktober 2012

Röda byxor och IKEA

Vissa dagar önskar jag att jag hade haft en blogg. Nu har jag inte det och därför kan jag inte skriva om vissa saker på ett skämtsamt och raljerande sätt. Men hade jag haft en blogg hade jag idag skrivit om:

Röda byxor och blå kavaj. Visst, det kan vara snyggt. Men mina gamla seglar-gener säger att röda byxor får man enbart ha på sig om man antingen seglat över ekvatorn, eller ensamseglat över At

lanten. Dock har jag väldigt svårt att tro att majoriteten av de som klär sig på detta sätt gjort detta. Vilket gör att jag ser dem som fejk och har svårt att ta dem på allvar.

Lite samma som mina orangea byxor. De ställer iofs inga krav på bäraren, men jag har svårt att se mig som en seriös människa när jag får på mig dem. Det må vara snyggt. Kanske lite roligt och vågat. Men seriöst känns det definitivt inte.

Detta hade jag nog reflekterat över när det gäller byxor. Det är ett ganska lagom odramatiskt ämne att börja en vecka med. Jag skulle ju inte vilja skrämma bort mina eventuella läsare om jag nu hade haft en blogg.

Vidare då. Något mer skulle jag väl ha skrivit.

Jo, jag lyssnade på radio i morse och på nyheterna pratades det om att IKEA i sin katalog i Saudiarabien redigerat bort kvinnor och barn av kvinnokön. Sedan var det någon som uttalade sig om att det minsann märks att vi har långt kvar till jämnställdhet.

FEL, FEL, FEL!!!

Vi har inte långt kvar till jämnställdhet. Saudiarabien har långt kvar till jämnställdhet.

Vi har snarare kommit så långt att vi måste förfasa oss över hur de lever sina liv i andra länder. För vad vi gör i Sverige är minsann alltid det rätta. Vilket gör det ännu mer konstigt att vi absolut skall låta alla anamma sina egna idéer när de kommer hit. Fast vi kan ju inte tillåta att de gifter bort sina döttrar när de är unga, nej, fy, det går inte. Men om de vill ha sin religion som säger att de skall göra det så är det helt okej.
Jag tycker det är lite kluvet och att man måste bestämma sig. Skall vi ha religionsfrihet så kan jag bli muslim eller mormon och ha 4 fruar. Alternativt så inser vi att vi är ett land som styrs av kristna värderingar och tillåter inte sådant, men att då komma och säga att vi har religionsfrihet är fel.

Nu blev det ett lite brännande ämne och jag slutar redan innan jag kommit längre i detta. Detta skulle jag nog undvikit att skriva om, om jag hade haft en blogg. För det är så lätt att det blir infekterade diskussioner som inte gör någon glad.

Kanske någon till och med dristat sig till att säga att jag är rasist eller liknande. För DET är ett ord som är lätt att ta till så fort man vill misstänkliggöra någon annan.
Nej, bäst att hålla sig borta från alla diskussioner om andra länder, andra religioner, andra människor över huvud taget. För att inte tala om sexualitet, politik, musik, literatur och små lurviga katter.

Vilken tur att jag inte har en blogg, för då hade jag verkligen inte haft någonting att skriva om.

Men om jag haft en blogg, kanske jag hade berättat om helgens middag som bestod av den godaste Chilin och en inte fullt lika god, men absolut inte äcklig, pulled pork.

Jag hade kanske beskrivit hur chokladen flödade över solmogna frukter i fontänen.

Kanske hade jag berättat hemligheter om mina innersta drömmar.

Men nu har jag ingen blogg. Så Ni får nöja er med någon annan än mig.

Ha en god måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar