onsdag 24 oktober 2012

Sammanfattning av läget i världen.

Idag är det onsdag. Och inte vilken onsdag som helst. Det är två månader kvar till jul - joddelädiho.

Precis så skulle min mormor ha ringt och sagt om hon fortfarande varit i livet. Hon älskade jul och varje månad, från den 24:e januari, ringde hon och trudiluttade lite  i luren om att nu är det si och så många månader kvar till jul.

Jag har alltså lite tagit över det till min tradition att i varje fall varje den 24:e tänka ett litet joddelädiho. (Det skall föreställa en liten joddling för de som händelsevis inte förstår det).

Det är inte bara onsdag. Det är inte bara den 24:e, det är inte bara 2 månader kvar till jul. Det är också stora sjusovardagen. Inte allmänt kanske, men i vårt hem var det så i morse. Alla var trötta, försov sig, snoozade längre än vanligt eller var i allmän dvala.

Jag vet inte om det är så att hösten har landat nu. Att den slutligen har kommit smygande och etablerat sig i kropparna och fått oss att mentalt börja varva ned och bli slöare. Förbereda vinteridet och gå ned på sparlåga. Kroppen börjar även anpassa sig för vintertiden som är i antågande och ställer sakta men säkert om sig mot att få sova en timme extra.

Ibland kan jag tycka att det är slöseri att man lägger omställningen till vintertid på en helg. Tänk vad skönt om man lade det natten mellan söndag och måndag istället. Då fick man verkligen nytta av att sova den där extra timmen och helgen blev en timme längre. Dessutom skulle arbetsgivarna tjäna på det då många säkert skulle glömma att ställa tillbaka klockan en timme och därför skulle börja en timme för tidigt och bjuda på en timmes arbete.

Ponera att kanske 10 procent av alla arbetande människor skulle råka glömma det. Vi pratar i varje fall runt en halv miljon människor. I snitt kanske de tjänar 150kronor i timmen eller nåt. Vi pratar alltså 75 miljoner i ren vinst.  Bara genom att flytta fram omställningen 24 timmar.

Sedan omställningen till sommartid får vi hantera på annat sätt. Annars är ju risken att vi tappar samma summa då.

Ja, det var läget i världen denna onsdag. Efter att ha lyssnat på nyheter och skummat tidningarnas löp så var detta ungefär det intressantaste som hänt idag. Joddling och vintertid alltså.

Glöm inte var ni läste det först.


2 kommentarer:

  1. Varje gång man läst dina inlägg så inser man att det inte finns nåt att tillägga. Du har ju redan sagt allt.
    //Janne

    SvaraRadera
  2. Skönt att du känner så Janne, för det är ungefär det jag känner varje gång jag sätter punkt också. Dock kommer jag i regel på massa nytt jag måste säga nästa dag.

    Så - Det är en eeeeevihetsmaskin :-)

    SvaraRadera