torsdag 25 oktober 2012

Fantasilöshet i etermedia

På vägen till jobbet lyssnar jag varje morgon på radio. Jag brukar växla lite mellan kanalerna. En del har roliga inslag vid tid x, andra vid tid y och vissa har ingen reklam. Trafikrapporterna kommer vid lite olika tider osv.

Idag precis som vanligt började jag på en av de två reklamkanalerna jag brukar lyssna på. Det pratas en del om att Danny och Gina skall leda melodifestivalen. Jag har inte riktigt satt mig in i om det är lilla melodifestivalen, vanliga melodifestivalen, eller den stora internationella finalen. Det spelar inte så stor roll heller.

I den första av de två kanalerna ligger fokus mycket på Danny och de säger att om ungefär en halvtimme ringer vi och väcker Danny och gratulerar till nya jobbet. Sedan börjar det LÅÅÅÅÅÅÅNGA reklamsjoket som de envisas med att ha när det snart (8 minuter senare) är dags för nyheter.

På andra kanalen pratar man om ungefär samma sak och där skall de alldeles strax ringa och väcka Gina och gratulera till nya jobbet.

Nu undrar jag ju givetvis om radiokanalerna fått sig tilldelat en var av programledarna att ringa och gratulera. Har de synkat ihop sig för att de skall få väcka någon. Eller är det bara en slump. Det senare tror jag inte på. Snarare en konspiration att man inte skall kunna slippa ifrån en väckning av en nyligen utsedd programledare till melodifestivalen om man lyssnar på reklamfinansierad radio.

Eftersom jag vän av ordning betalar min TV licens så slår jag med gott samvete över till Sveriges Radio när de båda andra kör reklam. Idag lyssnade jag dock inte så länge på denna kanal, men jag hann i varje fall inte höra ett ord om varken väckning, Gina eller Danny. Så jag fortsätter betala min licens ett tag till.

Igår tittade jag på TV också. Sent på kvällen blev det lite tid att titta ikapp kvällens avsnitt av "Bonde söker fru" Det blir bara mer och mer spännande. Det blir nästan mer och mer lyteskomik också över bönderna. En som sörplar oavbrutet utan att ha någon soppa i munnen blir överfallen av den överhettade fågelskrämman som absolut vill pussas. Han får en puss i all hast men lyckas sedan undvika fler. Undrar vem som kommer åka ut nästa gång. Den vampiga duracellkaninen, den mystiska Mona Lisa kopian eller den hysteriska fågelskrämman. Jag är verkligen nyfiken.

Hos den tafatte bonden skall det gås på logdans. Bonden är blyg men rättvis och dansar med alla de tre kvarvarande. Han håller dock bara i dem med en arm, den andra hänger slappt ned mot marken. Det förstår jag inte riktigt. Dessutom så kommer han aldrig till skott och damerna håller på att tröttna. Mest tröttnar nog den bittra norrländskan som inte alls upplever sig sedd. Undrar om bonden får chans att rösta ut någon eller om han blir dumpad nästa gång.

Sedan har vi den pilske skåningen som nu dragit in sin mamma i leken. Mamma vet alltid bäst.

Och så den mysige kamelbonden som varken klippt eller rakat sig sedan hedenhös. Lite trist att han inte skickade hem häxan utan mysiga tanten. Men det kan jag ju inte göra mycket åt.

Som ni hörs så var det en stunds kvalitets TV igår. Nu behöver ni som missat avsnittet inte se det. Ni behöver heller inte lyssna på radio om ni vill veta mer om melodifestivalen.

Så får ni nu lite tid över så kan ni ju ägna er åt att läsa en bra blogg. Kul va ?

3 kommentarer:

  1. Vän av ordning undrar om det verkligen krävs tvlicens för att lyssna på radio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det krävs inte TV-licens, men radion finansieras av densamme. Alltså är det mina pengar de pratar upp och jag kan lyssna med gott samvete.

      Radera
  2. Hahaha, du är rolig älskling :-)

    SvaraRadera