tisdag 2 oktober 2012

Bokmässa och lärare

Vissa dagar önskar jag att jag hade haft en blogg. Nu har jag inte det och därför kan jag inte skriva om vissa saker på ett skämtsamt och raljerande sätt. Men hade jag haft en blogg hade jag idag skrivit om:

Det är bokmässa i Göteborg och jag är inte där.

Inte i år heller. Det är nu åtskilliga årsedan jag var på bokmässan och det känns lite plågsamt. Mässan som sådan med massa människor som trä

ngs samt montrar med totalt ointressant innehåll är egentligen inte så lockande. Det är mer känslan av att det är en mässa för böcker. Dessa underbara tingestar. Lite papper, lite bokstäver. Egentligen är det ju bara det.

Men ändå: 28 små bokstäver. Placerade ett antal gånger i en viss ordning skapar en känsla av sorglöshet, eller sorglighet. Väcker äventyrslust, glädje, skratt, kärlek, passion, hat, respekt, vilsenhet och rädsla. Visst är det fantastiskt? Visst är det underbart att en hel mässa tillägnas dessa små underverk.

Och jag är INTE där.

Detta hade jag bloggat om, om jag nu hade haft en blogg.

Antagligen hade jag blivit lite obekväm också. Läser på nätet att lärarna rasar igen för att de får så dåliga löner.

Självklart är lärare viktiga. De fyller en jätteviktig funktion i samhället med att lära våra barn nyttigheter och måsten som de behöver på livets väg. Men ärligt talat.... Hur mycket ledigt har en lärare ? 8 veckor på sommaren minst, 3 runt jul, höstlov, vinterlov, påsklov. Räkna ut det där. Jag skulle gissa att det blir 12-14 veckors ledigt.

Som vanlig anställd har man 5 veckors semester.
Nu är det bara att räkna. 8 veckors mer betald ledighet. 2 månadslöner, kanske 25.000kr per månad. Alltså 50.000kr. Slå ut detta på den övriga arbetstiden så tjänar de faktiskt inte alls så dåligt som de tror.

Sedan finns det andra problem med arbetsmiljö och stökiga elever. Men där tycker jag att skolan själv är skyldig. Man låter eleverna bestämma alldeles för mycket. Barn är inte mogna att bestämma själv utan de behöver gränser och regler och någonstans på vägen har denna möjlighet försvunnit.

Så visst, skolan är ett problem i många fall. Lärarna har det egentligen bättre än de tror och eleverna får för stor frihet.

Det är tur att jag inte har en blogg för hade jag skrivit det här hade jag säkert fått en anstormning av arga påhopp för hur oförstående jag är och hur fel mina resonemang är. Men nu har jag ingen blogg, så det slipper jag.

Annat då. Jo, hade jag haft en blogg hade jag idag berättat hur man bäst skakar sitt lunchpulver för att få till rätt konsistens och känsla.

Jag hade skrivit om störande element och högljudhet som stör skönhetssömn.

Kanske hade jag även bidragit med en och annan liten hemlighet.

Nu blir det inte så. Ingen blogg – Inga hemligheter.

1 kommentar:

  1. Ska inte gå in allt för mycket på lärarnas löner, du kan säker gissa vad jag tycker om dem, men en liten rättelse...vi lärare jobbar 50 timmar/vecka inte 45 som andra...å ja det finns ju dom som jobbar lika mycket men det är ju deras eget val, vi har inget val...så all den där semestern som många pratar om, den har vi typ jobbat in :)

    /C - teaterkompisen

    SvaraRadera