måndag 8 oktober 2012

Måndag morgon

Det är måndag morgon och bloggen slår upp dörrarna, slår upp sina ögon, slår upp sin förlovning med livet, slår upp ett svårt ord i SAOL, slår upp ett glas juice. 

Det är väldigt mycket som kan slås upp och på olika sätt. Bloggen väljer dock att slå upp sina dörrar och hälsa er varmt välkomna tillbaka till en ny vecka.

Det har varit helg. Jag vet inte om bloggen skall avhandla saker som händer på helgen, eftersom den har stängt då. (Vem är det som kommit på den dumma idén? Antagligen är det jag) Nåja, eftersom jag är envåldshärskare här så får den avhandla saker som hänt på helgen också om den vill. Eller om jag vill då.

Envåldshärskare förresten. Jag har ju beslutat att även Ni som läser faktiskt kan vara delaktiga. Det går alldeles utmärkt att kommentera det jag skriver. Lovprisa mina idéer, tala om för mig vilken underbar människa jag är, eller i värsta fall också säga något om att Ni anser att jag har fel. Det kan ni ju anse om ni tycker det och vill Ni förmedla det till de andra som läser så vem är jag att stoppa er.

Sådär. Då har vi klarat av de bitarna och är redo att gå vidare in på väsentligheter. 

Eftersom helgen ägnats åt att äta alldeles för mycket så tänkte jag att vi kan prata mat en stund. Jag tänkte omnämna vad som ätits och göra en lite lättare analys av maten och vad den egentligen innebär för människan som äter den.

1: På fredagskvällen, som nästan alla fredagskvällar år vi skaldjur. Det är gott, det är nyttigt och om man inte är allergisk så är det den perfekta fredagsmaten. Man kan sitta och pilla lite framför TVn. Göra en räksmörgås, gröpa ur en krabba och söla ned magen med både spad och majonäs. Dessutom hinner man missa en hel del av Dobido och man måste bära undan skal och annat precis när det är dags för något spännande moment. 

Det är alltså fredagsmaten i det lundgrenska residenset. Barnen äter lite ibland, en räka här, ett krabben där. Oftast äter de även något annat, såsom grillad kyckling eller nåt annat som är enkelt och bra.

Så ett omdöme då. Gott, söligt, salt, trevligt, salt, fantastiskt, salt. Vad jag vill säga är att det är jättegott, men man blir så törstig efteråt. Så törstig att man aldrig vill sluta hälla i sig vatten, cola, eller vad som finns i närheten. Till slut släcks törsten, men det här innebär att eftersom man druckit så mycket så vaknar man (läs jag) varje timme hela natten och springer upp på toaletten. Samma sak varje gång. Vilket gör att jag inte alls är så utvilad på lördagen som jag kanske skulle vilja vara.

2: På lördagen, efter en intensiv dag när jag köpt stekpannor och hustrun och dottern kört häst, bestämde vi oss för att det var väldigt längesedan vi var och åt på den lilla närliggande Kinakrogen som dessutom har sådan där Mongolian Barbeque. Så det blev en tur dit. Det är alltid trevligt, lagom gott och man kan absolut gå ut och äta utan att bränna en förmögenhet. Man plockar vad man vill ha, kött av olika slag, grönsaker, lite skaldjur och så steker de på alltihop. Man häller också på de såser eller oljor man vill ha smak av och så steks det in.

Det hela avslutas med friterad banan och glass med sådan där sirap som brukar serveras på kinakrogar.

Det är alltid gott, trevligt och av någon anledning blir även denna mat väldigt SALT. Det innebär att man dricker ett glas eller två medan man är där. Sedan kommer man hem och fortsätter att släcka törsten med allt som finns i närheten. Och vad innebär detta ? Ja, jag tror Ni förstår vart jag är på väg. En gång i timmen hela natten så springer man på toa. Vilket innebär att man på söndagen inte är fullt så utvilad som man skulle vilja vara.

3: På söndagen var vi på bio och såg Modig. Det var absolut inte någon jätterolig film även om dottern uppskattade den, vilket egentligen var meningen med hela besöket. Nåja, när man går på bio kan man ju inte låta bli att äta popcorn, fläsksvålar eller vad man nu är sugen på. Till detta dricks förstås stora mängder läsk. Salt dricka... ni vet vart jag är på väg. På vägen hem så envisades hustrun med att vi skulle plocka med hamburgare från Texas Burger som råkar ligga precis i närheten av där vi varit på bio.

Trots högljudda protester från mig och dottern så blev det så. Nej, ärligt talat så blev det inte någon protest alls. Vi har faktiskt bara ätit där en gång tidigare och tyckte då alla att det var gott så förslaget igår mottogs med välvilja. 

Hem med maten. Äta. Hamburgare med ost, bacon och pommes frittes till. Lite sås att dippa i. Ja, inte är det världens mest osalta mat. Så det blir en hel del dricka till maten och efteråt under kvällen då sältan sitter kvar. 

Ja, gissa vart vi är på väg. Inte riktigt varje timme för denna mat var inte riktigt lika salt. Men alldeles för ofta. Så om jag inte är riktigt vrålpigg idag så vet ni anledningen. 

Men det är måndag, ny vecka, nya möjligheter, fler saker som kan lyckas eller misslyckas. Man vet aldrig innan. Jag kan konstatera att det började bra med en hyfsad snabb färd till jobbet (trots att det är måndag morgon). Lite smolk i bägaren när kaffemaskinen var tom på kaffepulver så jag fick börja med att fylla den och sedan vänta ett par minuter innan kaffet var klart. Men på det hela en okej start på morgonen.

Nu när jag väckt bloggen, kollat mailen, planerat upp dagens möten och sådär och klockan bara precis passerat 8 så känns det helt okej.

Så jag hoppas ni får en bra måndag, en bra vecka och en bra helg efter det. Lika bra att ta ut allt på en gång. Man vet ju aldrig när jag har något att skriva igen.

God måndag.

5 kommentarer:

  1. Jag tror det är ångesten över att äta helt fel som gör att du springer uppe hela nätterna och dessutom så är det bra med vardagsmotion.... Så - vill du gärna ha fler snälla synpunkter på din diet???? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skaldjur är både bra och nyttigt. Wokad mat med mestadels kött, fisk och grönsaker är också helt okej. Hamburgaren skulle möjligtvis kunna ge lite dåligt samvete men det var ändå efter den jag sprang absolut minst. Så jag tror din teori faller lite där. Vardagsmotion föredrar jag dagtid.

      Radera
  2. Majonnäs, vitt bröd, cola, pommes frites.... tja... det har vi väl alla hört att det bara är mineraler och vitaminer i det, förutom fibrer förståss...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cola Light innehåller varken bu eller bä. Inga kalorier men inga nyttigheter. En sträng lättmajonäs på en liten brödbit under skaldjuren är helt okej, inte mkt energi där heller. Så där har jag absolut inte dåligt samvete. Pommes och hamburgare med ost och bacon har jag redan sagt inte är fantastisk bantarmat, men å andra sidan händer det inte hela tiden heller.

      Radera
  3. Men det är bra! Då kan du köra repris nästa helg :)

    SvaraRadera