onsdag 31 oktober 2012

Bloggandets avigsidor.

Det finns mycket bra saker med att blogga. Man får utveckla sitt skrivande och framför allt så får man skriva. I verkliga livet skriver man visserligen en massa saker, men då handlar det främst om jobbsaker, alternativt blanketter som skall fyllas i om att barn får åka med på skolutflykter, får åka och bada eller får synas på en hemsida.

Här kan man skriva precis vad man vill. Jag kan berätta om saker som händer och vad jag tänker, men jag kan lika väl slänga in en liten händelse eller känsla som inte alls är sann, för att göra det som skrivs lite mer intressant.

Jag kan också ljuga helt och hållet. Dikta ihop en historia som är så osannolik att ni troligtvis kommer att tro att det var precis det som hände och så det gick till. Det är min frihet och eftersom det är min blogg gör jag precis som jag vill

Jag kan skapa mig en åsikt bara för att få möjligheten att uttrycka den och reta någon. Denna någon skulle kunna vara min lilla, lillasyster. Men det skulle lika gärna kunna vara någon annan i bekantskapskretsen som jag vet läser ibland och som jag vet retar sig på i princip alla mina åsikter.

Så kan jag göra. Jag kan alltså använda den här bloggen som mitt eget instrument. En trumpet där jag improviserar fram harmonier och disharmonier bäst jag vill.

Dock kan detta förfarande leda till att jag börjar bli utfrågad. Vad var det för hemlighet ? Vad var det där för konstateranden som du inte vill berätta om ? Varför tänker du på det viset ? Osv.

Det är lätt att blanda ihop blogg och verklighet. Mycket är sant och riktigt. Men en del är faktiskt bara på kul och har inte någon förankring i verkligheten. I varje fall inte i min verklighet.

Hade jag saker jag verkligen ville ventilera med någon så skulle jag inte välja bloggen för att dryfta de sakerna. Man kan alltså läsa bloggen utan att tolka in speciellt mycket av mina inre tankar och funderingar. Självklart kan man välja att läsa in även dessa. Men då kan det faktiskt bli pannkaka av alltihop.

Självklart står jag för allt jag skriver och självklart tycker jag, i varje fall officiellt, det jag säger att jag tycker.

Så nu vet nu. Sanning, sannolikhet och sägner. Allt i en salig blandning. Jag hoppas ingen använt bloggen som källhänvisning. Vill ni göra det så kolla med mig först så det inte blir pinsamma misstag för er.

Med önskan om ett varmare väder och ett roligt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar