tisdag 2 oktober 2012

Könsroller med mera.

Vissa dagar önskar jag att jag hade haft en blogg. Nu har jag inte det och därför kan jag inte skriva om vissa saker på ett skämtsamt och raljerande sätt. Men hade jag haft en blogg hade jag idag skrivit om:

Inte kunde jag tro att mitt lilla inlägg i Tintindebatten skulle få så drastiska konsekvenser att chefen för kulturhuset skulle bli tvungen att snabbt hitta rätt syndabock i frågan. Lämpligt

nog hittade han en med osvenskt namn, vilket gör att ytterligare förklaringar till att han förespråkat utrensning inte behövdes. Jag anar lite djupare liggande ugglor i denna mosse, men överlåter åt andra att ta på sig det drevet. Jag sysslar ju inte med bloggande eller reflektioner över samtiden utan beklagar mig endast över att jag inte har denna möjlighet.

En annan sak jag antagligen hade tagit upp till beaktande idag om jag haft en blogg är begreppet manligt och kvinnligt. Genom ett helt vanligt litet inlägg på min tidslinje på Facebook upptäckte jag helt plötsligt att det sattes genusperspektiv på saker som jag inte alls förväntat mig. Bara genom att påstå att kvinnor inte går att förstå sig på så kom det massa påhopp om astrala kroppar som hade fostrat män till att bli som de blev. Jag får säga att det måste handla om kvinnlig logik i dessa resonemang för jag förstår dem inte alls. Jag nöjer mig med att konstatera.

Män är män och har en snopp.
Kvinnor är kvinnor och har en snippa.
Och förhoppningsvis mötas de två – helst någonstans på mitten.

Detta hade jag bloggat om idag, om jag hade haft en blogg. Kanske hade jag även slängt ur mig några rader om att min hustru har en älskling som inte är jag. Det kan tyckas kränkande, men tydligen är det inte alls det, för det bekymrar mig inte det minsta.

Kanske hade jag gett er några tips om hur man lagar sveriges godaste gulash. Kanske hade jag berättat hemligheter som nu aldrig kommer att uppdagas.

Vem vet ?

Inte jag för jag har ju ingen blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar