tisdag 2 oktober 2012

Tintin och kultur

Vissa dagar önskar jag att jag hade haft en blogg. Nu har jag inte det och därför kan jag inte skriva om vissa saker på ett skämtsamt och raljerande sätt. Men hade jag haft en blogg hade jag idag skrivit om:

Kulturhuset rensar ut Tintinalbum för att de ger en felaktig bild av afrikaner och araber.

Ja, det är klart. Tintin är ju faktiskt en väg till sanningen och självklart kommer alla barn som l

äser Tintin tro att svarta människor från Afrika bara kan jobba som betjänter och att araber är konstiga på sitt sätt.

Nu har jag ingen jätteerfarenhet från Tintin. Det är kanske därför jag är en så fin människa utan fördomar. Men jag tror att även de som i sin ungdom läst dessa album, trots allt har växt upp till "riktiga människor"

Men om det nu skall rensas och letas vidare efter saker som är olämpliga så har jag några förslag:

1: Pippi Långstrump - Det är konstigt att denna bok alls får finnas när hon har en pappa som är negerkung och dessutom vit. Hur kan man blanda ihop begrepp på det viset och använda ett ord som neger. Det kan verkligen skada barn.

2: Emil i Lönneberga - De har ju tjänstefolk. En dräng och en piga. Mitt i pigdebatten kan vi självklart inte tillåta sådant. Dessutom kommer ju KrösaMaja och hjälper till. Jag ger mig sjutton på att hon inte får betalt utan är svart arbetskraft. Nej, bort med detta, hur skall det gå om alla gjorde så.

3: Smurfarna - De är ju blå. Det måste vara ett politiskt ställningstagande. Och sådana kan vi ju INTE tillåta i barnliteratur. Om det inte råkar vara vänsterpropaganda förståss. För det har ju alltid varit okej att indoktrinera barn med. Alternativet är ju att färglägga om minst hälften av smurfarna så att de blir röda.

4: Kokböcker - Herre jösses. Tänk vad folk blir feta bara av att tänka på allt smör och grädde som t.ex Leif Mannerström kryddar sina kokböcker med. Det kan vi ju inte tillåta. Det är bäst vi rensar bort dem omedelbart. De är helt enkelt en fara för folkhälsan.

När vi ändå tänker på det så kan vi plocka bort alla böcker där folk begår mord, slår sina fruar, tittar för mycket på TV, skiljer sig, röker eller låter bli att äta 3 frukter om dagen.

Ja se. Nu kan vi tömma biblioteken. Vi kan elda upp alla böckerna. Så är vi tillbaka i Kina för drygt 2000 år sedan och det är ju precis till en sådan civilisation vi vill ha.

I varje fall de som tycker vi skall rensa bort Tintin.

Detta hade jag bloggat om idag, om jag haft en blogg. Dessutom hade jag kanske skrivit några väl valda rader om nyttiga recept som ändå är goda. Kanske om den fysiska nyttan med att promenera i undangömda båthamnar. Eller kanske berättat några personliga hemligheter om hur jag avgudar grönsaker och motion.

Men nu har jag ingen blogg. Så ni får klara er utan detta idag också.

Ha en bra tisdag alla mina vänner och låt för guds skull inte kulturhusets personal ta sig in i era hus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar