måndag 21 januari 2013

Varför jag inte är så imponerad av bio

Igår skulle det gås på bio. Hustrun hade 3 fribiljetter liggande som skulle gå ut nu i veckan så det var hög tid om de skulle utnyttjas.

Efter att ha fått tips om att absolut inte se mammas pojkar så bestämde vi oss för Sune i Grekland.

Nu vet jag att jag inte är riktigt rätt målgrupp för den filmen men hur som helst så är det otrevligt att det finns en liten Håkan där som blir anklagad för en massa saker. Jag tar åt mig lite då.

Sedan att det finns en pappa i familjen som har en mängd egenheter. Och tycker jag inte hustrun sitter och nickar igenkännande åt alltför många av dessa egenheter för att jag skall känna mig riktigt bekväm.

Detta var bara det som störde mig i filmen. Den var inte fantastisk, men den var inte dålig heller. Lite småkul, lite för lång. Lite för mycket spel på samma tema. Men helt okej. Som sagt så tillhör jag inte målgruppen.

Men just detta med bio.

Man förväntas sitta still i 2 timmar. Jag klarar det, men 5-10 åringar har mycket svårare.
Det skall vara tyst i salongen - det är det aldrig.
Om filmen blir tråkig känner i varje fall jag mig som en dålig människa om jag skulle börja spela lite spel på mobilen istället.
Jag kan inte ta en kisspaus om det behövs mitt i filmen utan att störa alla andra. (Nåja, inte så illa på en barnfilm då ändå folk springer runt som galningar för att gå och kissa)
Det finns alltid någon som måste diskutera varenda scen med kompisar / föräldrar.
Man kliver i gamla popcorn vart än man går.

Jag har inget emot bio. Eller jo, jag har en inbyggd motvilja mot det innan jag kommer iväg. Väl där kan jag tycka att det är ganska trevligt, om det inte vore för ovanstående punkter.

Att jag dessutom måste sitta nära främmande människor och känna att jag inkräktar på deras privata sfär, på samma sätt som jag tycker de inkräktar på min gör inte saken bättre.

Nåja. Jag överlevde. Fnissade väl till några gånger till och med.

Men TV-soffan slår bio varje gång. Dessutom kostar en påse micropopcorn 5 kronor och ger lika mycket som en 50-lapp på bion. Inte för att jag är snål, men avansen på popcorn är förfärligt hög.

Och med detta kliver jag rakt in i verkligheten och återkommer när tillfälle ges.

God måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar