måndag 7 januari 2013

Vad är det med mig och finska ?

I min ungdom sommarjobbade jag några år på ett företag där jag sedan började jobba på riktigt också. Ett av mina uppdrag där var att skriva om ett gammalt program som var gjort i någon uråldrig dialekt av Pascal till en mer vanlig variant och som dessutom skulle funka på vanliga PC.

Sedan kan man fråga sig hur vanliga PC var på den tiden i slutet av 80, början av 90 talet.

Hur som helst. Det hela blev inte mindre komplext då det var skrivet av någon finsk utvecklare och alla varibelnamn och annat var namngivet på finska.

Nu är jag där igen....

Jag har fått en lista på kanske 80 servrar som är namngivna och beskrivna på finska. Det blev som ett slags AHA-upplevelse.

Såhär känns det alltså att vara analfabet.


2 kommentarer:

  1. Ha ha ha, perrrrkele!!!

    SvaraRadera
  2. Security through obscurity. Om folk inte fattar vilken server som är vilken så jävlas de inte med dem heller.
    Jag vet att KTH för en massa år sedan döpte några viktiga servrar efter svensk-finska fjäll som ingen jävel kunde stava till, Det garanterade att ingen loggade in av misstag och störde verksamheten.

    SvaraRadera