onsdag 23 januari 2013

Från A till Ö - Varför då ?

Igår var igår och idag är idag och idag var imorgon igår.

Så går livet från en dag till en annan. Man somnar på kvällen och vaknar morgonen efter och vet att livet tar vid där det slutade dagen innan. Samma saker man fortsätter med på jobbet. Samma tankar man hade när man somnade kommer tillbaka när man vaknar.

Men tänk vad trist.

Tänk om livet kunnat vara lite mer oberäkneligt. Som skött av en kvantdator där man helt plötsligt kan vakna upp för 10 årsedan. Gå och lägga sig för tio år sådan och vakna upp om 5 år från det som är idag.

Att inte veta var man skall vara nästa dag.

Kanske blir man väckt och skall till skolan. Frukosten står framdukad och väskan är packad och, gud förbjude även gymnastikpåsen.

Man knatar iväg. Lär sig om Hallands åar och lite om asatron. Går hem, gör sina läxor och lägger sig. När man vaknar är man 55 år gammal och ser fram emot den stundande helgen då man skall få besök av barn och barnbarn som skall komma och äta middag.

Kanske lever man ett par dagar i den tiden för att helt plötsligt vakna skrikandes en natt och vara hungrig och det är dags för välling.

Det skulle inte bli lättare såhär. Antagligen skulle det bli mycket mer komplicerat. Men tänk vad spännande livet skulle bli om man levde det mer slumpartat.

Det som talar emot är väl att alla måste synka ihop på något sätt. För det vore ju trist om min frukost inte stod framdukad för att min mor också var i skolåldern och befann sig på en helt annan geografisk punkt just då och inte heller fick frukost för att min mormor.......

Jag inser komplikationerna.

Men visst vore det spännande att någon gång få vakna upp i en annan tid, i en annan del av sitt liv.

Ibland får jag faktiskt känslan att det är precis det jag gör.

God onsdag.

3 kommentarer:

  1. Idag är du flummig - och har mycket livlig fantasi! Skriv en bok om detta :)

    SvaraRadera
  2. Fast jag har uttömt ungefär det jag ville säga i ämnet. Angående att skriva en bok så har jag funderat på det, men det känns som att detta tema skulle bli för likt Kafkas Förvandlingen, fast på ett mer tidsmässigt plan än fysiskt.

    SvaraRadera
  3. Påfallande likt "Tidsresenärens hustru" om jag inte missminner mig. Men å andra sidan är det ju inte direkt så att alla deckarförfattare hittar på mordet som koncept för första gången. Så varför inte? Fast du hade ju kanske inget mer att skriva om ämnet.

    Skriv om en magisk mormor istället vetja. Med lysmaskar. Det har skrivits alldeles för böcker i det ämnet.

    SvaraRadera