onsdag 2 januari 2013

Tillbaka - blickar och fysiskt.

Nu har nyår också passerat och vi är inne på 2013. Det är inte alldeles lätt att begripa och det kommer ta sin lilla tid att vänja sig vid att skiva 13 istället för 12, men det skall nog gå bra. Och gör det inte det och jag råkar skriva något här om 12 så får ni rätta mig. Värre än så är det faktiskt inte.

Egentligen behöver ni inte ens rätta mig, utan ni kan bara välja att låta hjärnan omvandla siffrorna för är det år det gäller så borde det stå 13 och inte 12. Det vill säga, om jag inte gör en tillbakablick och hänvisar till något som hände förra året. Men ni är ju inte dummare än att ni begriper vad det är jag menar egentligen och kan strunta i det jag skriver - om det blir fel.

Men om vi då skall titta tillbaka lite på de viktigaste saker som hände under 2012 - Ni skall det faktiskt stå så, så ni behöver inte fundera på att ändra siffran.

Personligen för mig har det hänt massa saker under 2012, det är nästan så jag har lite svårt att hitta alla grejer och framför allt sammanfatta dem. Men vi har ju faktiskt det kanske största, i varje fall i det här forumet och det är just detta - Bloggen.

För er som inte varit med från början så skall ni få hela historien.

Under tidig höst fick jag för mig att jag ville skriva lite mer. Filosofera lite över tillvaron och bara få känna att jag använde språket till mer än att bara prata med. Då började jag skriva långa facebookinlägg som alltid avslutades lite kryptiskt med orden att om jag haft en blogg så skulle ni fått läsa det här och det här.

Allt fler tyckte då att jag skulle skaffa en blogg. Jag höll emot länge, men till slut så föll jag till föga och här är jag nu. Sedan dess har det publicerats ett hundratal inlägg från mig och kanske inte fullt lika många kommentarer från er. Men visst, ibland har ni varit duktiga på att kommentera och ge feedback också.

Nu sitter jag alltså här med bloggen och sammanfattar den i korthet. Det är väl det som kallas Meta... någonting. Inte metatabletter för dem eldar man i ångmaskin med. Men någonting med meta har jag för mig det heter.

Nåja, vi släpper det.

Andra stora saker under 2012 är förstås "Bonde söker fru" Ni som varit trogna läsare har kunnat följa mina analyser av detta fantastiska program. Ni som inte har varit med så länge eller missat just dessa delar kan naturligtvis läsa ikapp dem nu. Det är aldrig för sent att uppdatera sig kring bonde.

På annandagen, eller om det var juldagen visades dessutom ett sista program om hur det gick sedan för de gamla bönderna. Alltså från de tidigare säsongerna.

Fjanteri säger jag bara. De plockade ut 5 bönder som hittat kärleken, antingen i programmet eller på egen hand och så blev det solskenshistorier och nyfödda bebisar och lite tårar kring ett missfall. Nej, det var ingen hit och därför tänker jag bespara er djupare analyser än sådär.

Annat viktigt som hände förra året var att Pippi fick finnas kvar på  biblioteket, trots att hennes pappa är negerkung. Pepparkaksgubbar är inte rasistiska lärde vi oss också, men en svart docka är det bara för att hon är tecknad som någon gammal nidbild av svarta dockor (eller hur det nu var)

Det var väl de viktigaste händelserna kring media. Här på bloggen har vi pratat mycket om tid, drömtydning och andra filosofiska saker som hör livet till.

Jag tänkte att vi fortsätter så. Högt och lågt. Gott och blandat, tårar och skratt. Ingenting skall vara främmande här. Nåja, jag fortsätter att hålla lite låg profil och inte göra mig alltför politiskt inkorrekt förstås. Men sådan är jag ju. Tyst, timid och ödmjuk.

Som ni säkert har märkt har bloggen varit nästan död över hela julen. Ett litet inlägg lyckades jag prestera och det var en av de dagar jag jobbade. Det verkar alltså vara så att bloggen tar ledigt ungefär samtidigt som mig. När jag inte jobbar så kommer jag mig inte för att skriva här heller. Inte så ofta i varje fall. Ibland dyker det ju upp något litet, men ofta så passar även bloggen på att ta helg, julledigt och sovmorgon.

Sådär. Nu har vi rekapitulerat det gamla och ger oss in på ett nytt år. Hoppas ni vill fortsätta hänga med mig lite då och då. Jag tycker det är kul att ha er här.

Gott nytt år och god fortsättning.

Just det, vi överlevde ju jordens undergång också. Inte att förglömma. Så nu kan det bara bli bättre, eller sämre.

Kram på er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar