måndag 14 januari 2013

Att läsa...

Två böcker har avslutats i helgen. Båda var bra och båda läste för ovanlighetens skull i pappersformat.

Jag älskar böcker och har alltid gillat att köpa böcker.

Dock tar de plats, mycket plats och så finns det folk i min omgivning som inte tycker att man behöver spara på alla böcker.

Jag har väldigt svårt att göra mig av med en bok jag någon gång köpt, så jag har istället börjat låna mycket böcker, e-böcker, på biblioteket. Men nu läste jag alltså böcker i pappersformat.

Det gick fortare, inbillar jag mig. Och var trevligare. Men vad gör man inte för att spara på miljön, spara pengar och kunna läsa var man än befinner sig.

Så detta är ett slag både för pappersboken och e-boken.

Det är helt enkelt ett slag för böcker rent generellt.

Kanske skall ta en liten lista. Det var längesedan jag gjorde en lista, men här får ni en över läsvärda böcker som jag tycker är bra, återkommer till, och verkligen kan rekommendera.

  • Röde Orm - Frans G Bengtsson - En klassiker som bör läsas minst en gång varje år.
  • Vattenfolkets land - Erik Leijonhufvud - Kan vara knepig att hitta, men se till att läs.
  • Alltid hos dig - Maria Ehrnestam - Otroligt vacker och läsvärd.
  • En sannolik historia - Karin Alvtegen - En modern klassiker. Helt klart en favorit.
  • Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö - Håkan Nesser - Nästan allt han skrivit är bra. Denna är extra bra.
Detta var ett axplock, men har Du missat någon av dem så se till att åtgärda det snarast.

Just nu läser jag senaste boken av Håkan Nesser om Gunnar Barbarotti. Återkommer med recension om någon är intresserad.

Citerar den gamle husguden Falstaff Fakir:

"Flitigt läsa gör dig klok, därför läs varenda bok. "

God måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar