måndag 7 januari 2013

Inskolning

Är ju något man vanligtvis brukar ägna sig åt i skolan och på dagis. Men idag var det inskolning i trafiken också.

Det är inte ofta som jag en måndagmorgon kan känna mig så till freds med resan till jobbet. Men idag flöt det bara på. Det är en underbar känsla att inte behöva sitta still i köer och känna måndagsångesten komma krypande. Och det slapp jag idag.

Annars har helgen varit skön och lugn på landet. Min vana trogen så fotade jag den vanliga vyn och förutom tätheten av löv på träden så är den sig ganska lik. Isen hade ännu inte börjat lägga sig, även om det fanns en antydan till tunn skorpa närmast land igår.





Vi går också mot ljusare tider nu säger de som vet. Hörde på radio i morse att det tydligen blivit 10 minuter längre kväll nu. Solen går idag inte ned förrän 15.08

Kväll och kväll. I mina ögon börjar kvällen vid 21 tiden ungefär. Fram till dess är det eftermiddag. Men jag ser ändå fram emot våren och sommaren med långa ljusa kvällar. Även om jag tycker det är mysigt nu också när det är mörkt mer eller mindre hela tiden.

Nu är det som sagt måndag igen, den första riktiga måndagen på 3 veckor dessutom. Jul och nyårsafton räknas liksom inte som måndagar, även om de rent teoretiskt råkar vara sådana. Det är dessutom första hela veckan på 3 veckor. De två senaste har varit ganska begränsade med 2 eller 3 dagars jobb. Men nu är det bara att ta tag i sig själv och livet och köra på som vanligt. Nu är det väl inte lediga dagar förrän till påsk heller.

Jag tycker det borde införas fler röda, lediga dagar i kalendern. Man mår så bra bara av att få en extra dag då och då, helst en torsdag med klämdag på fredagen, men även om fredagen eller måndagen skulle vara röd så funkar det rätt bra för mig.

Jag tänkte föreslå tjugondag Knut som en helgdag, men eftersom den i år infaller på en söndag så vore det ju totalt onödigt. Men vi kan säkert hitta andra anledningar att vara lediga.

Alla hjärtans dag i februari vore till exempel en bra dag att vara ledig på och ägna sig åt att ligga hemma och ta hand om sitt hjärta. Jag är övertygad om att hjärtat mår bättre av att ligga och slappa i sängen än att stressa upp vid 6-tiden på morgonen. Det vore en ren investering för staten och arbetsgivarna att låta denna dag bli röd.

Sedan kan vi väl inför en "Stora välbefinnande dagen" där det är tänkt att man skall göra allt för att trivas, självklart skall denna också vara röd och ledig.

Sådär kan vi hålla på, minst en extra dag i månaden tycker jag vore en mänsklig rättighet.

Fast jag har ju ibland svårt att få tiden att räcka till som det är, så risken är att med en extra ledig dag skulle alla andra dagar behöva innehålla mer saker jag MÅSTE göra, vilket kanske inte heller är speciellt hälsosamt.

Nej, jag får nog inse att det är som det är. Och något helgon med en egen dag kan jag nog inte räkna med att bli heller, i varje fall inte under min levnad.

Med detta så önskar jag er alla en god måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar