onsdag 28 november 2012

Stan är full av vatten.

Ja, Stockholm är en stad byggd på öar och det är massa vatten överallt. Både Mälaren och havet möts ju här. Men det var inte riktigt var jag tänkte på idag. Nu är inte stan bara omgiven av vatten på alla sidor utan dessutom är den omgiven av vatten ovanifrån.

Jösses vad det regnar. Vägarna är fulla med vatten. Jag är full med vatten efter att ha försökt gå under ett paraply som skyddade sådär när det regnade från sidan (Trodde det var ett göteborgsfenomen) men nu sitter jag inomhus och än så länge har det inte blivit någon vattenläcka så vitt jag vet. Inte som påverkar mig i varje fall.

Undrar om Robban Broberg hade i åtanke att det kunde regna såhär hiskeligt när han skrev den där låten om att stan är full av vatten?

Nåja, efter regn kommer.... SNÖ, hotar de med. Jag hatar snö. Det är verkligen det värsta jag vet och om det dessutom övergår från regnet, vilket de sade på radion så kommer snön att inte bara vara hal, vit och kall utom dessutom väldigt blöt. Jag hävdar bestämt att snö gör sig bäst på vykort och i fjällen och så vitt jag vet är jag varken på det ena eller det andra just nu och borde alltså besparas detta.

Nog om väder. Jag må vara svensk och alla vet ju att favoriämnet bland svenskar att prata om är väder. Vilket säkert också avspeglar sig ganska ofta i den här bloggen. Men nu får det vara bra för idag.

Idag ja. Vet ni vilken dag det är idag ? Det är inte vilken dag som helst. Det må vara en regnig onsdag i slutet av november. men det är ändå inte vilken vanlig dag som helst.

Det är som sagt onsdag.

Ni vet kära läsare vad det innebär.

Bonde söker fru!

Nu börjar det närma sig upplösningen. Det är väl 2 eller 3 avsnitt kvar och gissningsvis är det sista av dem en återblick på hur det gick sedan. Men nu står vi inför de sista, avgörande valen. Vem skall få snörvelbonden? Vem skall få gränsla kamelbonden ? Vem skall Skånebonden hångla upp för evigt och vem skall få tystbonden att prata och öppna sig ?

Spänningen är nästan olidlig och jag sitter redan nu som på nålar för upplösningen. Blir det som jag vill ? Väljer de som jag hade valt ? Jag kan inte bärga mig och är samtidigt övertygad om att minst en av dem kommer välja fel. Eller fel i mina ögon.

Får vi ett lyckligt par som gifter sig i TV om ett halvår denna gången också ? Knappast. Det känns inte riktigt som den typen av bönder i år. Men man skall aldrig säga aldrig och det kan ju vara lockande att få det mesta betalt av TV4.

Ikväll smäller det och imorgon får ni en mer utförlig rapport om vad som hänt, om ni mot förmodan skulle välja att missa detta vidunderliga program.

En snabb reflektion till. Jag kollade snabbt på löpet på aftonblandet och såg bara Isberget och Titanic lite snabbt skymta förbi. Min reflektion blev direkt. Har de nu en intevju med isberget som sänkte Titanic ? Nu får de väl ge sig. Och ja - det får de. Även om det inte var alls så det stod.

Min teori är man får i sig ungefär lika matnyttig information av Kalle Anka som av Aftonbladet. Tyvärr kan man inte läsa Kalle Anka på nätet.

När jag stod i duschen i morse och funderade över bloggen så kom jag dessutom på att det var väldigt längesedan jag drog referensen om hemliga drömmar, dolda småbåtshamnar och fördolda hemligheter. Nu har jag dock nämnt dem igen och jag låter dem åter falla ned i lådan bland gamla minnen.

God onsdag.

1 kommentar:

  1. Du har bott för länge på fel sida av landet. Det finns inget hav där du är, bara bräckvatten. Östersjön kallas det. Hav finns på västkusten...

    SvaraRadera