tisdag 6 november 2012

Dofter

Det är konstigt att doftminnet är så starkt som det ändå är. Hur en enda liten förflugen bit av en doft kan komma och leta sig via näsan och aktivera ett minne i hjärnan.

Hur man helt plötsligt förflyttas från där man är till ett helt annat ställe, en helt annan tid och återupplever en situation som man inte ens visste att man kom ihåg. Det går utmärkt att byta ut man mot jag i texten ovan för jag vet ju inte med säkerhet om detta är något som gäller alla eller om det är signifikativt för mig.

Ibland kan jag stiga in i en hiss där något åkt före mig och känna en antydan av en parfym till exempel. Ibland kan jag bara bli stående och känna att oj, den här känner jag igen. Vad kan det vara och inte kunna koppla något minne. Det händer också. Men lika gärna kan jag förflyttas hem till någon kompis som kanske haft just denna doft.

Ibland har jag hamnat i min mormor och morfars kök när jag känt vissa dofter. Framför allt är det nog när jag steker pannbiff jag kan hamna där.

När jag nu inför jul känner blandningen av stearin och clementin så brukar minnet färdas hem till mitt gamla rum där jag höll till under mina tonårs år. Jag ser mig själv sitta vid skrivbordet och plugga något. Det känns lite som ett konstruerat minne för det var verkligen inte ofta jag pluggade och gjorde jag det var det sällan vid skrivbordet.

Men någon gång har jag nog gjort det. Troligtvis i juletid eftersom just kombinationen av dessa dofter för mig just dit.

Kaffe och kanelbulle tar mig till Flygarns i Haga, där vi smet in ibland på morgonen innan första lektionen på Polhemsgymnasiet. I ärlighetens namn så blev jag sittande kvar där ibland när första lektionen vad matte uppe på fjärde våningen. Där på flygarns hängde alltid doften av nybryggt kaffe och nybakade kanelbullar om man kom in tidigt på morgonen. I mitt inre ser jag de gröna väggpanelerna och hör Siv Malmqvist ljuda från Jukeboxen.

Det är fascinerande och spännande att göra de här resorna tillbaka i tiden. För det mesta är det positiva minnen som kommer fram. A walk down the memory lane.

Och allt bara för en doft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar