måndag 19 november 2012

Häxor och magi.

Vad kan, i dessa halloweentider, passa bättre än funderingar kring häxor och magi?

Vad är då egentligen en häxa ?

Skall man tro Harry Potter så är det en tjej/kvinna som fötts in i ett skrå av häxor, som besitter trolldom och som gärna har en spetsig svart hatt på huvudet.

Skall man tro folktron så är det en gammal vis kvinna som kan lite mer än hon borde om saker hon inte borde kunna något om. Som att bota sjukdomar t.ex. Skall vi vara ärliga så kunde hon ju detta för att hon stod i förbund med djävulen och att det var genom hans krafter som hon fick sin magi och möjlighet att bota människor, men om man läser lite mellan raderna så handlade det nog mer om det första. Någon som lärt sig använda naturen  och dess resurser.

Men vad är en häxa idag ? Finns de ? I så fall var ? Och vad kan de göra ?

Tror ni på magi ?

Själv är jag fundersam kring området. Ibland möter man, eller läser om, någon som säger sig vara häxa. I mina ögon ser dessa ut precis som vanliga människor. Inga spetsiga hattar här inte. Jag tror heller inte att de i dagens moderna samhälle försöker överglänsa läkarvetenskapen och ta fram nya mediciner. Skulle de ge sig på det så skulle de nog, om inte brännas på bål, så i varje fall bli dömda i domstol för felbehandlingar.

Men finns det då häxor.

Svaret på det tror jag ändå är ja. Om någon väljer att kalla sig häxa så får hon vara häxa. Precis som om någon kallar sig något annat och då är det. Så länge det inte är en skyddad titel som någon felaktigt försöker åberopa förstås, för då jäklar.

Men vad kan en häxa göra ?

Jag vet faktiskt inte, jag ber att få återkomma i den frågan. Kanske är det så att hon bara mår bra av att kalla sig häxa. Kanske är det så att bara genom att säga att hon är häxa så får hon en tilltro till att faktiskt besitta kunskaper som är utöver det vanliga och kanske faller då hennes "trolldom" ut genom att den som tror sig blivit påverkad påverkar sig själv så mycket att det blir som en cirkel. Ond eller god, beroende på om det är en snäll eller elak häxa.

Kanske fungerar det, kanske fungerar det inte. Men jag tror i varje fall att det är väldigt ont om pepparkakshus och näsor som växer. Vilket är tur för som liten var jag livrädd för Pomperipossa. Och om jag verkligen trodde att hon kunde finnas i någon av de personer man möter som kallar sig häxor så skulle det vara riktigt läskigt.

Men om du möter en häxa så spring inte. Kanske är det faktisk just hennes magi som är din räddning. På ett eller annat sätt. Och vill du inte bli räddad så.... Tja, välj att inte tro på det. För precis som med spöken så tror jag att mycket ligger i vad man väljer att tro på och inte. Syns det inte finns det inte. Eller tror man inte så finns det inte snarare.

Nu tar manshäxan och lämnar bloggen för en stund och flyger ut i väntande arbete.

God måndag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar