tisdag 13 november 2012

Livet går vidare.

Idag är en ny dag. Igår var en ganska tragisk och tråkig dag och självklart finns många av gårdagens tankar kvar även idag. Men det är bara att försöka gå vidare. Det finns ju så mycket positivt att tänka på också. Och det gäller att ta vara på de sakerna och sätta värde på dem. Om man bara grottar ned sig i tråkigheter så blir livet inte så kul, fråga en som vet.

Jag har ett par saker som faktiskt gör det lite roligare att leva och som jag tänkte dela med mig av.

Sång: Vi börjar komma till slutet av repetitionerna med kören och det närmar sig konsert. På söndag är det genrep och nästa vecka smäller det med konserter både på onsdag och söndag. En konsert helt ägnad åt minnen. Vackra minnen, hemska minnen, lite melankoliska minnen och en massa bra musik som vi lyckas göra något av. Jag säger något för det är inte alltid som vi låter som Orphei Drängar precis. I ärlighetens namn låter vi aldrig som dem, men det är kul ändå.

Så har du vägarna förbi Tyresö på onsdag kväll eller söndag eftermiddag så kan detta vara ett sätt att få lite glädje spridd i kroppen. För även om inte alla toner blir rena så gör vi det i varje fall med glädje och jävlar anamma.(Nej, vi sjunger inga låtar av Jävlar Anamma - tyvärr)

Tisdag: Måndagen har redan lyckats passera. Denna lite tröga dag som startar veckan är nu avklarad och vi befinner oss redan i den mycket lättsammare tisdagens famn. Det kan helt enkelt inte kännas något annat än positivt. Så även om det ännu är långt till fredag så är det 20% kortare än det var igår.

Lykke: Igår var det måndag och ännu ett nytt avsnitt av den fantastiska, danska, serien Lykke sändes. Ännu bättre är att jag ännu inte hunnit se gårdagens avsnitt utan har det framför mig. Så det är också en form av lycka, om än lite konstlad.

Trafiken: Idag var en riktigt bra trafikdag. Dels kom jag iväg i tid hemifrån och dels hade det inte tjockat ihop sig alldeles på Essingeleden utan det flöt ändå rätt så bra. Så små saker kan göra, i varje fall mig, lite lycklig. Även om även detta kanske inte är den stora, sanna lyckan så får det mig att må lite bättre att slippa sitta och stångas i köer.

Jul: Igår var det bara 6 veckor kvar till jul. Denna ljusets högtid, när snön lägger sitt vita täcke över höstens smuts.... Eller i varje fall ger det möjlighet till lite extra ledigt, god mat, lite paket. Man får möjlighet att träffa släkt och vänner och det är inte alls att förakta.

Ni ser. Det finns massor av små saker som man kan ta fram för att känna lyckan. Eller i varje fall inte känna sig lika hopplös nu när man kommer ut till en igenfrostad bil. När det är mörkt både morgon och eftermiddag och det är riktigt långt till sommaren. När man inser att .... Nej, vänta nu. Positiv var det.

Zlatan vann visst ännu en guldboll igår. Låt oss glädjas över att det bara finns en fotbollsspelare också, för det behövs tydligen minst 22 stycken för att spela en match och eftersom det tydligen bara finns en i Sverige som är värd att uppmärksamma kanske vi slipper massa tråkig fotboll.

Små glädjeämnen som sagt. Men ack så viktiga.

Ni som känner mig vet att allt det här är rent båg. Jag är i grunden en negativ, muttrig människa. En Buttersmurf. Men om jag får någon på bättre humör så kan jag få ha butterheten för mig själv.

God tisdag.

1 kommentar:

  1. Med all den glädje du ger till dina medmänniskor så är det inte konstigt att inget blir kvar till dig själv, du gamle Buttersmurf. Vi ses nästa onsdag förresten.

    SvaraRadera