fredag 9 november 2012

Saker att minnas.

Det finns saker man alltid bör minnas. Det finns saker som man absolut inte bör glömma och det finns saker man gör bäst i att komma ihåg. Förstår ni vad jag menar ?

Det är alltså så att vissa saker är absolut viktigare än andra när det gäller att inte lägga dem på en hylla i huvudet för att sedan låta dem ligga där.

Igår glömde jag att sätta väckarklockan på ringning. Det kan tyckas vara en sak som man inte bör glömma och det bör man verkligen  inte heller. Men det är sällan katastrof om det händer. Det beror förstås lite på vad man har för tider att passa. Om man skall ta ett flyg och kanske möta sitt livs stora kärlek på andra sidan jorden kan jag tänka mig att det inte är någon bra sak att glömma. Men att försova sig en timme och ändå hinna till jobbet är ingen katastrof och även om det blev lite stressigt så släppte det rätt fort och övertogs istället av annan stress.

Men vad är det då man absolut inte bör glömma ?

Jag är inte helt säker. Det kan variera från dag till annan och mellan olika situationer. Men en bra grej att tänka på är att inte glömma saker som andra kan bli ledsna av.

Det vore till exempel väldigt dumt att glömma bort julafton. Nu säger jag inte att det är speciellt lätt att göra det, men om man skall glömma något så är det inte julafton man skall välja. Ungefär lika dumt är det att glömma födelsedagar. Framför allt barn och fruar skulle jag kunna tänka mig skulle ta väldigt illa upp då.

Jag har tack och lov aldrig glömt vare sig jul eller födelsedagar.

Hjärnan kommer nog ihåg det som är absolut viktigast först och så hamnar saker som den anser inte är fullt lika viktiga i ett fack längre bak. Såsom vad man inte får glömma att handla när man åker till ICA. Det glömmer jag allt som oftast. Namnsdagar glömmer jag jämt, eller vet inte ens från början när de är.

Jobbdatorn som står på golvet i sin väska för att åka med till jobbet glöms sällan och om den gör det brukar jag inte komma så långt innan jag kommer på att det är läge att vända om för att hämta den.

Ja, jag har väldigt svårt att säga vad man absolut inte FÅR glömma. Vem man är, var man bor och sådär är saker som är lämpliga att komma ihåg också och om man vet med sig att det är saker man brukar förtränga skulle jag föreslå att man hänger en lapp med dessa uppgifter kring halsen.

Det här blev lite rörigt. När jag började skriva kände jag att det var viktigt att påminna er om att inte glömma saker. Men ju mer jag skriver så inser jag att det inte är så himla viktigt. Ni prioriterar nog på samma sätt som jag och kommer ihåg det viktigaste.

Just nu är det prio på att inte glömma att det är helg. Och det glömmer jag garanterat inte. I varje fall inte just nu.

Och glöm inte att läsa min blogg heller. Man vet aldrig när det kommer något verkligt viktigt och revolutionerande. Även om detta inte var just sådant.

God helg. Jag återkommer i mån av tid och saker att säga en annan dag.

1 kommentar:

  1. Man får aldrig, aldrig glömma att vårda kärleken. Sen får man aldrig glömma att aldrig stavas med bara ett l (en sådan där jätteviktig icke att förglömmasak). Puss älskling. Ps! Ska försöka komma ihåg att det är helg och att vi FÅR sova hur länge som helst både i morgon och på söndag :-)

    SvaraRadera