torsdag 22 november 2012

På väg...

Visst är man ständigt på väg.

På mot jobbet.
På väg hem från jobbet.
På väg mot kaffemaskinen
På väg mot ett möte
På väg tillbaka till sin plats
På väg till Stallet
På väg till konsert
På väg till ICA Maxi
På väg mot västkusten
På väg hemåt igen

Ibland vill man stanna upp. Stå still. Inte vara på väg någonstans utan bara fastna i ett bestämt läge. Vara här och nu. Ha tid till reflektion, återhämtning och att bara vara.

Det är nyttigt att stå still ibland. Hur skall man annars kunna gå vidare sedan?

Men det är inte länge. Snart är man på väg igen. Mot nya mål, nya möten, nya storhandlingar och nya upplevelser.

Men pröva att stanna upp. Om så bara för en kort stund. Stå alldeles still och andas och känn nuet och den plats du befinner dig på. Kanske behöver du inte rusa vidare direkt. Den där platsen kanske är riktigt bra.

God torsdag.

3 kommentarer:

  1. Riktigt bra skrivet Håkan! RIKTIGT bra.

    Hepp hepp!

    SvaraRadera
  2. Först ska jag vara på väg till och sedan ska jag vara på väg tillbaka men tiden där i mellan ska jag stanna upp och bara vara. Längtar....

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig Håkan, på väg.... Det jag funderar över är vilka TANKAR jag har på vägen.... till ICA, till jobbet osv.
    Mina tankar kan stör mig mycket!! Gör det, glömt inte det, ja vi vet hur det blir. Ibland gör jag ngt annat i bilen till jobbet, jag stanna upp och titta mig omkring ser himlen, ser vackra hus, ser människor i bilar eller människor som går på gatan. För mig är det att stanna upp i nuet. Köer kan vara stressande men också underbara. Du står still, kan andas, och kan känna nuet och platsen. Så fler köer till folket, eller hur?

    SvaraRadera