lördag 10 november 2012

Lögaredagen.

Det är tydligen precis vad lördag betyder. Dagen man skall löga sig, alltså tvätta sig. Nu är det ju inte riktigt så vi lever längre utan vi tvättar oss varje dag. Så vi kanske rent principiellt borde byta namn på lördag till något annat. Godisdagen kanske. Lördagsgodis är ju ett fastslaget begrepp nu för tiden och det är helt okej att äta godis. Så varför inte.

Eller vi kanske skall döpa om den till något som har med att de envisas med att sända operor på TV2 på lördagar. Just det begriper jag inte. Finns det NÅGON som sitter en lördags kväll och tittar på en opera på TV2. Kanske någon, men inte kan det vara många. Jag skulle föredra om de tog mina licenspengar och faktiskt visade något vettigt.

Jag förstår att det är fint med opera och kultur och jag tycker absolut det kan vara trevligt också, det är dock inte vad jag vill se en lördagkväll när jag är ledig och kan sova dagen efter. Men det är förstås bara jag som tänker så. Eller ?

Nåja, sak samma. Märker ju själv att även om jag skriver om hur fel namnet är så är det ändå så djupt rotat i mig att jag hänvisar till denna dag som just lördag. Å andra sidan, eftersom jag tvättar mig varje dag så är varje dag en lögaredag och allså är alla dagar lördag. Vilket betyder att vi kan stryka resten av veckans dagar ur kalendern och ständigt vara lediga. Det vore något det.

När jag tänker på namnet lördag och vidare till lögaredagen så tänker jag också på en bild som satt i föräldrarnas bastu en gång i tiden som lärde ut ur man bäst skulle basta.
Naturligtvis var den på rim och några lösryckta delar ur den löd:

Då och då kan du kasta bad - för att din kropp skall bli extra glad.

Badkastning genom ett björkris är nog - för att bastun skall dofta ljuvligt av skog.

För att ditt välbefinnande länge skall räcka, bör du följa lögarelagen minst en gång per vecka.

Där har vi det. Lögarelagen. lögaredagen.

Ibland undrar jag hur min hjärna fungerar som lägger sådant där på minnet. Men visst är det trevligt att kunna slänga ur sig sådana lösryckta små citat någon gång då och då. Preics som jag envisas med att stundtals recitera den gamla reklamen:

Nere i dalen. Den gröna jättens dal,. drömmer den lilla grodden om sin favoritmajs.
Gröna jättens majs är alltid läckert god och den passar till nästan allt.
HoHoHo - Grean Giant.

Sådär. Nu fick ni något att reflektera över medan lördagen går mot söndag.

God afton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar