onsdag 6 mars 2013

Minnenas dag

Idag verkar vara en minnes och associationsdag. Det är inte det sämsta, men ibland undrar jag varifrån minnena kommer och varför de väljer att poppa upp.

Speciellt vissa dagar är fulla av uppoppande minnen som egentligen inte alls har någon koppling till vad som händer just den dagen. Men ändå kommer de  uppdykande och det är svårt att försvara sig emot det. Bara att ta emot och minnas en stund innan hjärnan raskt vandrar vidare till något annat minne någonstans i hjärngångarna.

Idag har jag till exempel varit på besök i min gamla lägenhet i Göteborg, på minnenas estrad lokaliserat saker i lägenheten och tänkt på saker som hänt där, så som när jag hittade hammaren i brödburken bland annat.

Sedan var jag helt plötsligt och parkerade bilen på Lidingö för att hälsa på en bekant, den adressen och den parkeringen tyder på att det var i varje fall 15-16 årsedan.

Jag kom att tänka på ett café i Göteborg och en fika där för att raskt vandra vidare till två andra, ofta besökta caféer. Eller till och med 3. Satt och kom ihåg minnen, personer och till viss del även dialoger eller låtar som spelades.

Efter det har jag hunnit med en sväng till Nya Varvet, Marstrand och Varberg i minnet.

Hur allt hänger ihop är jag osäker på. Det är olika sällskap av människor, olika tider i livet, även om de flesta minnen idag tycks vara hämtade från någonstans mellan 18-25 års åldern.

Bara för att jag skriver det nu så är väl risken uppenbar att hjärnan kommer spela mig ytterligare spratt och landa i tidigare, eller senare minnen.

Ibland kan jag tillåta mig att sätta mig och låta tankar och minnen flyga fritt och då kan det dyka upp mycket saker, både glada, sorgsna eller totalt meningslösa och det kan jag köpa för då är det ju ändå jag som släppt tankarna fria och i princip bett hjärnan att börja associera.

Men idag började det bara, helt utan min påverkan.

Då undrar jag lite hur jag och min hjärna är funtade och om vi alls är ihopkopplade. Men det måste vi ju vara på något sätt.

Men idag, onsdagen den 6/3, tycker jag vi gör om till minnenas dag. Passa på att plocka fram minnen och njut av dem för idag är det tillåtet.

God onsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar