tisdag 26 mars 2013

Blandad kompott.

Idag har jag många tankar i mitt huvud.

Det brukar inte båda gott utan  brukar kunna sluta var som helst. Men jag börjar någonstans och så får vi se vart det leder egentligen.

Jag lovar ingenting och att tro att det kommer finnas en röd tråd i det här inlägget är att hoppas för mycket. Men det kanske inte behöver vara dåligt. Det kanske är så att lite variation förnöjer och att det blir lite rörigt, men samtidigt en avspegling av min  hjärna och mig som person och det är ju faktiskt det som är meningen med det hela.

Varje dag kan tyvärr inte vara en strukturerad dag. Men strukturen såhär långt håller i varje fall. Min vana trogen vände jag mig mot väckar klockan precis en minut innan den skulle ringa.
Morgonrutinerna gick på det stora hela som vanligt, förutom att yoghurten var slut och på frågan om dottern istället kunde tänka sig en smörgås till frukost fick jag svaret: Åh, kan jag inte få en toast för en gångs skull. Och vad gör en snäll pappa då - en toast naturligtvis. Men annars gick det som vanligt.

Mina senaste veckors morgonrutin att komma 10 minuter senare till jobbet än vanligt på grund av solköer höll också i sig så inte heller där kan jag säg att jag avvikit direkt ifrån normen.

Dessutom sitter jag här, min vana trogen, med en kopp kaffe och börjar dagen med att fundera ut någonting klokt och underfundigt att skriva. Så egentligen förstår jag inte vad jag svamlar om i början att jag inte skulle vara strukturerad idag. För rent krasst håller jag än så länge precis min vanliga struktur.

Det skulle väl i så fall vara hjärnans struktur och tankarna som inte riktigt håller vanlig standard. Å andra sidan så tänker jag på olika saker varje dag.

Nåja. Igår var det Dag-dag. Alltså det var dags för andra delen av den alldeles fantastiska TV-serien Dag. I ett anfall av trötthet och skötsamhet så gick jag och lade mig tidigt igår och tänkte att: Jag kan ju alltid se ikapp den imorgon på SVT play. Men vid strax före 23 så smög jag mig upp och lade mig framför TVn ändå. Det är ju inte riktigt samma sak att se någonting i efterhand.

Ett fantastisk avsnitt igen. Jag fick nu bekräftat det jag länge anat om kvinnor och tron på mänskligheten fick sig ytterligare en känga. Precis som det skall vara alltså.

Jag skall inte avslöja för mycket nu om det faktiskt finns de som inte sett avsnittet ännu. Inte vill jag ta ifrån er den njutning ni har framför er. Men jag kan säga att Rolf Lassgårds analys och Benedikts förundran nog var de största behållningarna i gårdagens avsnitt.

Nu vandrar mina tankar raskt vidare till en artikel jag läste igår i "skvallertidningen på nätet" den handlade om hur man skall lära sig att fatta beslut och sluta ha beslutsångest. Jag läste den och kunde inte ens bestämma mig om jag skulle skratta eller gråta åt eländet. Så jag kan nog säga att den inte fungerade :-)

Jag lovade också igår att jag inte skulle skriva så mycket om mat. Dock kan jag inte undanhålla er vad dagen har att erbjuda. Igår var ju en sådan där dum dag. Våffeldagen. Och eftersom jag inte tycker våfflor är mat åt resten av familjen våfflor medan jag åt en halv portion thaimat som var kvar från söndagen. Det är en välsignelse med hämtmat som ger så stora portioner att man kan leva på den i två dagar.

Nåja, hur som helst. Idag tänker jag tillverka mina egna, patenterade fyllda köttfärsbiffar. Det är en fantastisk anrättning som jag är lite stolt över och därför inte kan tiga om. Egentligen är det ganska banalt. Man blandar köttfärs med grädde, sambal oelek, sakt och lite potatismjöl (Alternativt ströbröd) och låter det vila en stund.  Sedan bygger man en tunn, platt biff på lämpligen en blöt stekbräda. Men tar en skiva smakrik skinka och viker den varsamt runt en rejäl bit vitlöksost av valfritt märke. Sedan lägger man den på den tunna biffen. Nu skall man försöka göra en tunn biff till i handen och sammanfoga den med den första så att knytten ligger mitt inne i biffen som helst skall vara så tät att inte vitlöksosten rinner ut när den smälter.

Jag kan säga att oftast lyckas man sådär. Lite svinn får man räkna med.

Sedan steker man till en fin yta och låter de gå klart i ugnen kanske 15-20 minuter. Beroende på tjocklek på biffarna och om man vill ha dem lite rosa i mitten. Naturligtvis använder jag mig av nötfärs, så om det skulle vara lite rosa så är det ingen som dör av det.

Serveras sedan med sallad och ev. pommes om man vill ha det. Riktigt gott och väldigt bökigt att få ihop biffarna. Men det där är planen för idag i varje fall.

Nu gjorde jag det alltså. Trots att jag igår sade att jag skulle undvika att skriva om mat då det gör mig hungrig och det redan finns en stor mängd matbloggar så kunde jag alltså inte hålla mig.

Nåja. Det är som det är med det och nu är det gjort. Jag tänker inte radera en stor del av den här texten bara för att jag råkade lova någonting igår.

Nu är det dags att kliva in i den här dagen på riktigt och räkna och tänka lite. Men som vanligt så blir det en återkomst. Kanske senare eller kanske en annan dag. Troligtvis senare. Jag har ju lite svårt att hålla mig här ifrån.

Så länge önskar jag er alla en riktigt God tisdag. (Även om det egentligen är onsdag eftermiddag redan nu, om vi räknar så att vi jobbar mån-fre men är lediga 1.5 dag den här veckan)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar