torsdag 7 mars 2013

Mästerkocken utan stövlar.

Två dagar - Två klassiker.

Ja, så skulle man kanske kunna sammanfatta det hela för att göra det kort och koncist.

Efter att i flera dagar ha planerat, kollat runt lite och hämtat inspiration bestämde jag mig för att igår slutligen göra något jag aldrig gjort i mitt liv förut. Köttfärslimpa.

Jag har bara skräckblandade minnen från skolan när det serverades köttfärslimpa. En ganska grå sak med torra kanter. Överkokt potatis och brunsås.

Det är nog därför jag i alla år undvikit att göra det själv. Men den senaste veckan har jag känt en önskan att ändå testa för att se om jag inte kan göra det bättre. Så sagt och gjort. Igår blev det köttfärslimpa. Köttfärslimpa fylld med bacon och kryddad med timjan och med en champinjonsås till. Och jag kan säga att det var betydligt bättre än vad som serverades i skolan. Faktiskt var det riktigt gott.

Kokt potatis, lingon, smörgåsgurka till förstärkte smakerna ytterligare.

Idag skall jag ge mig på en annan klassiker.

När jag igår stannade till på ICA för att komplettera lite saker jag missat så hade de väldigt bra pris på torskfilé i den manuella fiskdisken. Torsk är alltid gott, tänkte jag, och gick för att köpa på mig lite. Men det var de magraste, småfjösigaste torskfilléer jag någonsin skådat. Så jag köpte inte det utan bestämde mig istället för att köpa en rejäl bit torsk i fiskdisken. Så ikväll blir det kokt torsk med äggsås. Alternativt kokt torsk med skirat smör och pepparrot.

Jag har inte riktigt bestämt mig ännu, men jag är vansinnigt svag för äggsås. Så troligtvis gör jag en kombination. Kokt torsk med äggsås och pepparrot till det. Det blir det bästa av två världar.

Det är hemskt att ha någonting så gott att se fram emot för redan nu känner jag snålvattnet rinna till och jag funderar på hur länge jag skall koka torskbiten för att den skall bli sådär perfekt mjäll. Hur många ägg jag skall ha i äggsåsen osv....

Nåja. Det är ju alltid trevligt att ha något att se fram emot.

På tal om mästerkockar så tittade jag, min vana trogen, på just detta program på TV igår och jag funderar varje gång på om jag faktiskt inte skulle kunna passa in i det programmet. Jag är ju smaksäker och som ni läste härom dagen så har jag redan klart för mig hur jag kommer att slå Mannerström med häpnad.

Nåja, jag har faktiskt inte tid att hålla på att laga mat på heltid. Jag är för gammal för att skola om mig till kock och tror inte jag skulle trivas med att jobba massa kvällar och nätter.

Så jag nöjer mig nog med min vardagsmatlagning. Precis som mitt bloggande här får täcka upp för mina gömda författardrömmar.

Någon gång kanske jag skall försöka förverkliga en dröm också. Men inte just här och nu.

God torsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar