måndag 25 mars 2013

Idag bloggar jag om mat.

Ja, tänkte passa på att matblogga lite för en gång skull.

Efter en helg som gått i maten och vinets tecken så kan det ju vara lite passande. Jag skall genast säga att jag absolut inte har gett upp min diet om någon tänkte påpeka det. Jag har inte ätit godis, inte ätit snacks. Skött mig ganska bra avseende frukost osv. Men det har blivit lite middag och jag kan ju inte låta bli att se tillbaka på denna orgie i mat med en viss glädje och naturligtvis vill jag dela min glädje med er.

Jag vet att man inte skall leva för att äta utan äta för att leva. Men alla som uppskattar god mat vet att det faktiskt kan vara ren och skär lycka att få sätta tänderna i något som man tycker är riktigt gott.

Nåja.

I fredags var vi iväg på 60-årsuppvaktning och åt en väldigt trevlig buffé, det var blandade godheter på den. Buffé är ju alltid buffé och jag har problem med att jag blir väldigt mätt när jag blandar mat hej vilt. Vilket innebar att en tallrik räckte ganska långt.
Dessutom slapp jag köra efteråt vilket innebar att det nog slank ned ett par glas vin också och det är ju alltid ett trevligt sätt att avsluta veckan och påbörja helgen. Det händer nästan aldrig om jag inte är bortbjuden eller vi har folk hemma så man får passa på.

I torsdags när vi handlade inför helgen så hade de billiga blåmusslor i nät på mitt stamhak när det gäller handling och då började naturligtvis hjärnan snurra om att jag ville ha sådana. Så dessa inhandlades och planerades inför lördagen.

Lördagens meny kom alltså att bestå av en förrätt med Moule marine. Det är gott och det var faktiskt första gången jag lagade det. Och jag har nu lärt mig att om alla recept säger en vitlöksklyfta så menar de inte en klyfta utan en vitlök. Det var gott ändå, men jag vill ha mycket mer vitlökssmak på det. Men man skall lära sig av sina misstag. En fördel med denna rätt är att det inte krävs en hel flaska vin i, utan det blev varsitt glas till musslorna också.

Detta var en förrätt som egentligen hade räckt som middag, vilket resulterade i en paus och att slappa en bra stund innan det var dags att laga varmrätt.

En liten köttbit, potatisgratäng i all enkelhet. Alltid gott och närande. De färdiga potatisgratänger som finns att köpa i små påsar är fantastiska om man pyntar dem lite extra med massa vitlök och mozarellaost. Snabbt, enkelt och gott. Inte är det riktigt samma sak som att göra allt från grunden. Men det går snabbare och smakar faktiskt helt okej. Dessutom är det mycket lättare att göra mindre storlekar. För jag har väldigt svårt att laga mat från början i små kvantiteter.

När vi senast åkte till Åland över en dag hittade jag en flaska Amarone på extrapris och nu testades den till maten. Det var mycket smak och gott. Passade utmärkt till all vitlök.

Vi lyckades när vi handlade på torsdagen också få med oss ett par små formar med vit chokladmousse, smaksatt med Lime och toppad med jordgubbar så det fanns efterätt också. Dock inget dessertvin. Lite måttlig får man faktiskt lov att vara. Dessutom äger jag inget dessertvin. Det är en brist, jag vet. Men så är det.

Jag är lite småskeptisk när det gäller lime. Det kan vara gott och fräscht, men har också en tendens att ta över alla andra smaker, vilket gör att jag sällan använder några stora mängder. Det var lite varning på den här moussen som nästan inte smakade choklad utan mest lime. Men det var helt okej och när det är lördag så får man passa på.

Efter denna orgie i mat var vi tämligen mätta. Vi hade dock handlat med oss lite ost och kex ifall vi skulle bli sugna och med en dotter som är galen i ostkvällar och kräver att det skall bli om det nu råkar finnas ost så fick vi finna oss i att faktiskt ett antal timmar senare äta lite ost och kex också.

Tack och lov så var det bara några bredbara ostar med smak av pepparrot och vitlök. Så inga tunga mögelsaker eller nåt. Då hade jag antagligen drömt mardrömmar hela natten.

Nåja, jag kan säga att jag somnade gott när jag lade mig på kudden. Det tog inte många sekunder innan jag sov och jag tror faktiskt jag sov ganska gott också. Trots all mat. Dessutom blev det sovmorgon på söndagen. Så det är inte klokt vad lite mat och vin kan göra.

Så idag är det måndag och jag känner mig fortfarande ganska utvilad. Mättheten har släppt i och för sig. Men jag ser tillbaka på helgen och är ändå rätt nöjd med att inte ha tryckt i mig massa godis. Kanske lite mycket mat och vin, men ibland måste man faktiskt få unna sig något också.

Nu ser jag fram emot ägg och sill till påsken. Och lovar att inte skriva om mat på länge. Det är faktiskt en plåga. Tur att jag inte har en matblogg.

God måndag.

Ps.
Detta var verkligen ett undantag. Både gällande helgmat och bloggande. Så det är ingen idé ni försöker bjuda in er på middag för vanligtvis blir det mycket tråkigare :-)

Förresten, är ni trevliga och sociala så får ni gärna försöka bjuda in er på middag. Det är alltid kul att umgås lite :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar