måndag 4 mars 2013

Melodifestival

Vad kan man säga. Vad har hänt ?

Jag brukade älska melodifestivalen. Förr i tiden brukade vi samlas en bunt människor för att titta på denna tillställning. Risa och Rosa, tycka om och tycka inte om.

Men nu ?

Jag undrar om det är i samband med att de gjorde om det till så infernaliskt många deltävlingar som charmen försvann.

Förr var det lite kul, nu är det oftast bara för mycket.

Jag har nu sett 4 delfinaler och en sista chansen. Det är mest skräp när det gäller musiken. Det är mest skräp när det gäller programlederi (även om Gina kan vara lite charmig)

Pausunderhållningen var väl den stora behållningen. Speciellt de nummer där de åkte omkring och träffade artister vars högsta dröm var att komma med i festivalen men som aldrig lyckades. De numren var kul och ärligt talat var nog de låtarna bättre än de som verkligen tävlade också.

Som ni ser är jag inte odelat positiv. Men eftersom jag faktiskt tittar så kan jag ju inte vara helt negativ heller.

Men det har i år inte funnits en enda låt som har varit WOW, den här var verkligen bra. Förra året tror jag det fanns 2 eller 3 sådana låtar. Men i år har jag inte känt det en enda gång.

Kanske är det dags att inse att jag börjar bli för gammal, att jag inte längre har någon behållning av det utan mest sitter och retar mig på falsksång och dåliga nummer.

Men samtidigt är det så svårt att låta bli.

Men fick jag bestämma så skulle det gå tillbaka till en enda final med en jury som fick bestämma, för krasst sett så har ju svenska folket en tämligen medioker smak när det gäller musik. Och själv skulle jag aldrig lägga ett öre på att rösta.

Så nu vet ni vad jag gjort i helgen. Tittat på melodifestivalen, gjort plankstek och undvikit den planerade promenaden.

Vad har ni gjort ?

God måndag.

2 kommentarer:

  1. Jag kan fortfarande komma på mig själv med att nynna på det norska pekoralet "Brandenburger Tor" från typ 1990, och någon gång per år letar jag upp Djingis Khan från 1979. Det var bättre förr.
    http://www.youtube.com/watch?v=RmKJpiYoUH4

    /Jesper

    SvaraRadera
  2. Den klassiska "Marionett" går ofta i mitt huvud, liksom "Jag har en dröm"

    Det var helt klart bättre förr.

    För att inte tala om "Livet är som ett träd"

    SvaraRadera