torsdag 25 april 2013

Toalettborstar, trafik och könsneutralitet.

Godmorgon.

Idag har jag inga möten att skylla på och inget annat heller. Så därför tänkte jag ägna er några minuter med funderingar som slagit mig. Egentligen började det hela igår eftermiddag när jag klev in på en toalett på jobbet. Någon som varit där innan mig har gjort nummer två, vilket syns klart och tydligt i toalettstolen eftersom vederbörande inte har förstått vad toalettborsten är till för. Det känns sådär lagom fräscht. 

Nåja. Nu slår mig tanken. Hur skall jag agera i detta läge. Om jag bara kissar lite snabbt och spolar. Går ut från toaletten och någon står i kö och väntar och kommer in efter mig så kan det ju verka som om jag är en gris som inte gör rent efter mig.

Samtidigt har jag ingen lust att städa efter någon annan som inte har lärt sig att man faktiskt ser till att fixa i ordning efter sig om man nu grisat ned.

Detta är en ständig fråga för det verkar vara en majoritet av människorna här på jobbet som inte vet vad toalettborsten är till för och det är regel mer än undantag att man hamnar i den där situationen. Jobbigt dilemma faktiskt.

På tal om att inte veta vad toaborsten är till för så har jag väl berättat om när jag för en massa årsedan hade råkat somna i soffan hemma en eftermiddag och vaknade av att dottern, knappt två år gammal hittat toaborsten, lekt med den och sedan beslutat sig för att gå ut ur badrummet och kamma sin käre far med samma borste. 

Det var ett uppvaknande man inte glömmer i första taget.

Nåja. Sedan vill jag ägna en tanke åt trafiken också. Nu är det vår. Snön är borta och det är fint väder, men någonting har hänt i trafiken den senaste veckan eller så. Köerna börjar tidigare än vanligt och är ännu mer intensiva än de brukar vara. 

Idag lyssnade jag på den första trafikrapporten på radio vid 7 och redan då varnade de för köer i Södra länken. Dessa brukar komma igång på riktigt vid halv åtta, eller kanske ytterligare något senare. Men nu är det alltså helt hysteriskt.

Jag drömmer fortfarande om att hitta en hemlig väg som ingen annan har upptäckt och som bara är min alldeles egna väg. Det är faktiskt en återkommande dröm, både när jag sitter i bilköer och när jag sover. 

På tal om drömmar så vaknade jag skitförbannad vid 5 imorse. Jag antar att jag måste ha drömt något för annars skulle jag väl inte varit arg. Dock har jag inget som helst minne av vad det kan vara. Det gick dock över ganska fort och nu är jag en solstråle som vanligt igen.

Läser också i "skvallertidningen på nätet" om en skola i Stockholm som propagerar för att använda det förbjudna ordet och nu har infört ett könsneutralt omklädningsrum till gymnastiken.

Vadå könsneutralt. Det finns två kön. Män och kvinnor. Vi är olika (tack och lov) och jag tycker det är helt förkastligt att försöka avkönifiera människor. Det borde vara pungvrängning, eller kanske pattvrängning på sådant. 

Könstillhörighet är något fint och det som faktiskt gör att vi överlever som ras. Så även om man vill kämpa för jämstäldhet och lika löner, vilket jag kan köpa, så försök inte avkönifiera människor. 

Jag vet i varje fall en skola jag skall se till att hålla mig och dottern långt borta ifrån.

Och med det så har jag "rasat" klart och återgår till solstrålestadiet igen.

God torsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar