torsdag 11 april 2013

Husgudar och småtomtar.

Nu är det dags.

Nu verkar det verkligen vara på gång.

Vintern håller på att släppa sitt grepp och även om jag fortfarande måste börja varje dag med att skrapa rutorna eftersom timern till sladden som jag kopplar in kupévärmaren i fortfarande går på vintertid så känner jag ändå ett visst hopp om att det verkligen är slut snart.

Då kommer jag att tänka på Jakob Hellman.

Jag återkommer ofta till just honom och hans musik.

Han har släppt en skiva så vitt jag vet, men ändå, efter över 20 år så håller den fortfarande och tål att både lyssnas på och refereras till. Det som dyker upp i mitt huvud gällande tillståndet i vädret är den fantastiska "Vintern Dör".

Men det är bara ett av alla guld korn.

Fick jag ta med mig en enda skiva till en öde ö så skulle det nog bli hans "Och det stora havet"

Nåja. Här har vi husguden jag hänvisar till. När jag skulle hitta på en rubrik så föll sig detta naturligt eftersom jag just nu och de senaste dagarna har haft huvudet fyllt av Jakob Hellman. Små lösryckta textrader eller hela sånger. Jag har försökt att lyssna ihjäl det för att kunna få något annat i huvudet, men ännu har det faktiskt inte lyckats.

Men det är som sagt ingen katastrof när det är något så bra som fastnar. Det är värre när hjärnan fylls av Bamsersånger, Bumbibjörnar eller något annat otrevligt.

Varsågoda, den bjöd jag på. Hur många kommer nu inte resten av dagen gå och nynna på just dessa sånger. Hahha.

Småtomtar då...

Jag skall vara ärlig. Det passade bara så bra ihop med ordet husgudar. Men vi kan väl lägga till Norkoreas diktator under begreppet småtomte. Jag tycker det känns ganska nära sanningen. Om det finns småtomtar så är de antagligen precis som Kim Jung-Un.

Och med detta så önskar jag er en god torsdag och en fin vårdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar