torsdag 11 april 2013

Gränser ?

Ibland när jag öppnar bloggen funderar jag på var gränserna egentligen går.

Vad får man skriva ?
Vad bör man skriva ?
Vem sårar man om man skriver en viss sak ?
Vad leder det till i framtiden om jag häver ur mig något ?

En blogg är lite som en publik censurerad dagbok med bara snälla tankar och några få idiotförklaringar. Men är det egentligen det man vill skriva som man skriver.

Jag kan ibland känna att jag blir lite FÖR bekväm. Undviker ämnen som kan uppröra FÖR mycket eller helt enkelt låter bli att skriva saker jag egentligen skulle vilja berätta just för att de kanske ligger lite väl nära mig som verklig person.

Ibland funderar jag på om jag inte borde skriva en bok istället. Då kan man ju skriva vad sjutton som helst och lägga allt på själva huvudfiguren, eller en bifigur i boken.

Alternativt kan man starta en blogg som en annan person. Arga Bengt till exempel där man skäller på allt och alla. Vräker ur sig politiskt inkorrekta åsikter in absurdum. Eller kanske Dystra Doris. En blogg där en medelålders, ensam kvinna finner en väg att öppna upp sina hemska tankar och visar på alla sina brister och tillkortakommanden. Kanske en matblogg där Hungrige Harry får frossa fritt.

Jag vet inte. Detta är bara tankar som slår mig ibland.

God torsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar