måndag 29 april 2013

Plötsligt händer det....

På sätt och vis har de rätt i reklamen. Plötsligt händer det bara.

Tyvärr är det alltför sällan det är så positivt som att man skrapar fram en massa miljoner på en lott. Snarare är det saker som inte alls är lika trevliga.

Ibland kommer det som en total chock trots att man verkligen borde veta att det skulle kunnat hända när som helst. Ibland är man i varje fall lite förberedd och kan tackla det när det dyker upp. Frågan är hur jag skulle tacklat en miljonvinst. Antagligen ganska bra. Åka och köpa en flaska skumpa kanske och ta ledigt en dag eller två. Men antagligen inget mer revolutionerande än så.

De där obehagliga sakerna som kan hända (Nej, det har inte hänt något speciellt nu, jag filosoferar bara om livets allmänna jävligheter) är olika hur man hanterar från gång till gång. Lite beroende på vad det är för något.

Här tänkte jag ha dragit några exempel om getingar som plötsligt dyker upp och råkar ha byggt ett gigantiskt bo någonstans där det är svårt att bli av med.

Läckor på olämpliga ställen i hus eller för all del utomhus.

Bilar som beter sig så illa att man råkar köra in i dem.

Men ni förstår vad jag menar. Plötsligt händer bara det oväntade. Och eftersom det är oväntat så är det plötsligt och man får i varje givet ögonblick fatta ett beslut hur man skall hantera det.

Antingen kryper man in och låser in sig hela sommaren för att den där jäkla getingen är så irriterande och förstör tillvaron för en. Eller så låter man bli och gör istället allt för att ta livet av honom.

Du skall icke dräpa, sägs det. Men frågan är om getingar ingår i den kategorin i vad man inte skall dräpa.

Nåja, jag har inget stort problem med getingar egentligen. Bara när det kommer för nära eller sticks. Då hatar jag dem.

Det här blev inget konkret alls. Jag hade en idé i huvudet om just det där med överraskningsmoment som kan vara väntade men ändå komma som en chock. Och sedan hade jag tänkt ställa det i relation till beslut som man måste fatta med god framförhållning.

Jag tänkte ställa upp dessa mot varandra och se vilket som är värst och bäst.

Men så börjar jag svamla om getingar.

Jag släpper alltihop här istället för säkerhets skull och lämnar er med era egna idéer och tankar. De är antagligen bra mycket klarare än mina.

God måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar