tisdag 23 april 2013

På spaning efter den tid som flytt.

Undrar hur det står till med rättigheter avseende det namnet. Får jag kalla ett inlägg på min blogg för någonting som redan finns en bok som heter ?

Jag tror inte det spelar så stor roll då jag inte har så många läsare och definitivt inte någon som skulle få för sig att skicka in en anmälan.

Värre vore det väl om jag hade en stor skara läsare och fick för mig att döpa ett inlägg till "Pippi i klimakteriet" eller nåt. Då skulle väl Saltkråkankoncernen gå alldeles bananas och anmäla mig för varumärkesintrång eller något, oavsett om jag avsåg Pippi Långstrump eller bara en liten talgoxe.

Nåja. Det är inte mitt problem just nu och jag skiter högaktningsfullt i om det råkar finnas en bok med samma titel som mitt inlägg.

Vad är det då jag skall spana efter ?

Den tid som flytt ?

Jag vet inte egentligen. Jag tycker bara det är en så bra titel och det finns alltid plats för nostalgi. Både i bloggar och i verkligheten.

Att kunna drömma sig tillbaka till somrar som alltid  var soliga. Bad där vattnet alltid var varmt, och om det inte var varmt så var det härligt stormigt hav med roliga vågor att hoppa i. Drömmar om lådbilar som aldrig blev så snygga och bra som man ville. Tankar på soliga vårkvällar när alla samlades och spelande fotboll, långboll, brännboll eller bara satt och hängde.

Det är den tid som flytt.

Det är saker jag kan drömma om ibland. Men samtidigt inser jag att det trots allt är mer än 25 år sedan och att jag idag antagligen inte skulle ha någonting gemensamt med de andra som hängde där med mig då.

Antagligen skulle jag vara usel på att spela långboll och skulle absolut inte våga sätta mig och köra lådbil nedför en backe i hög fart. Än mindre skulle jag idag våga sätta mig på den snowracer som fått rullskridskor påmonterade på skenorna av några uppfinningsrika tjejer i klassen.

Men att drömma om det kan vara trevligt. För i drömmarna och tankarna så var det alltid sådär.

Alltid soligt. Alltid roligt och alltid bra väder.

Tänk alla människor som passerat genom ens liv och som bara är försvunna också. Allt ifrån när man började skaffa kompisar i 4 års åldern och fram till idag. Jag är som ni vet ganska dålig på att skaffa nya vänner, men jag verkar även vara tämligen usel på att bibehålla dem jag faktiskt har eller har haft. I varje fall med tanke på hur många av alla som passerat genom mitt liv som finns kvar.

Så idag saknar jag inte bara ljumma sommarkvällar. Jag saknar även en massa människor.

Nostalgi på hög nivå. Allt bara för en titel som poppade upp ur huvudet och ställde till det. Innan jag skrev rubriken var jag inte ett dugg nostalgisk. Och nu tänker jag försöka återvända till det stadiet en stund.

Men visst är det skönt att drömma.

Jag läser också i "skvallertidningen på nätet" om en man som blivit åtalad för att ha gått naken i sitt eget hus. Då kan man undra hur det står till med folk. Tydligen har en kvinna ställt sig och tittat över en häck som skymmer sikten och sett honom naken och anmäler honom för förargelseväckande beteende, ty hon har känt sig hotar.

Vad är det för fel på människor. Kan man inte låta bli att stirra in i andra människors hus borde man vara den som får åtal mot sig, speciellt som hon även tagit med sin man som filmat det hela. Där kan vi tala om personliga påhopp och kränkande av personlig integritet.

Nej, om jag skulle få för mig att gå naken så hoppas jag innerligt kunna göra det i mitt eget hem. Ibland så badar jag även naken på den privata bryggan på landet och då hoppas jag att eventuellt förbiseglande eller gående låter bli att anmäla mig.

Och nu har jag varnat er, så om ni inte vänder bort blicken och det ligger en sälformad människa och badar så kan han faktiskt råka vara naken. Gud förbjude.


God tisdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar