torsdag 31 oktober 2013

Rapport från en bondgård.

Nej, riktigt sann är väl inte rubriken. Dels befinner jag mig inte på en bondgård och dels så tänker jag inte rapportera från en bondgård utan snarare från fyra olika.

Igår var det alltså onsdag. Igår var det bonde söker fru. Och som alla vet så är det därför min plikt, mitt stora nöje och veckans höjdpunkt som kommer idag. En analys, ett referat samt ett sätt att fånga upp vad som verkligen hänt. Både för mig själv och för er.

Det är egentligen inte innan jag gjort min analys på torsdagen som jag verkligen fattar vad som har hänt kvällen före. Det blir på något sätt klarare när jag redovisar det på det här sättet.

Nåja. Vi gör som vanligt och nu kör vi.

Mystomtebonden: 
Nu vaknar vi upp dag två. I varje fall är det uppfattningen jag som tittare får. Att första natten nu är avklarad och att det nu skall börja på riktigt. Huruvida det egentligen bara är en natt eller om det gått flera dagar kan jag inte svara på. De klipper ju så hemskt på TV.
Hur som helst. Bonden är ute och ser till djuren, matar katten och glider omkring lite för sig själv. Jag kan förstå att han behöver lite lugn och ro, för alla som lever med en kvinna vet ju hur det är. Tanken att då ha fyra stycken omkring sig som dessutom tävlar om ens gunst kan nog vara trevligt. Men ack så slitigt också.
I varje fall så matas det djur och efter en stund kommer sprätthönan in i ladugården och vill plocka ägg för att göra pannkakor. Det har hon minsann lovat när de såg på slottet. Efter ett och annat hack av ilsken höna får hon sina ägg och börjar laga lunch.
Det är inte mycket hon är nöjd med. Hon gnäller på köket. Hon gnäller på hur det ser ut överallt. Hon gnäller på hur de sätter upp staket. Och så får man se en monolog där hon hävdar att hon är för duktig och för på. Jag kan bara hålla med. Bonden håller också med och uttrycker flera gånger att hon är väldigt driven och på. Kanske lite för mycket.

Det förekommer också ett litet möte mellan vår bonde och den stora mörka kvinnan. Bonden försöker prata känslor och hon känner sig ganska obekväm. Men lyckas ändå få ur sig att han är trevlig och att verkar vara en trevlig och ärlig man.

Jag kan inte låta bli att undra om TV4 ger bönderna manus, för det är ofta samma frågor man hör från de olika bönderna. Hur känner du för mig ? Vad tänker du nu ?  osv. osv...

Det blir lite tjatigt och känns absolut inte helt naturligt. Kärlek handlar ju om känsla och kanske inte att pumpa den andra på hur den känner i varje situation. Det bli ju onaturligt. Men återigen. Det som visas på TV är ju bara en liten del av allt som händer och inom mig hoppas jag ju att det är lite mindre ansträngt när det inte filmar, eller i det material som klippts bort.

Till slut kommer i varje fall Linda och det är dags att bjuda in till att få stanna kvar på gården. Sprätthönan är ganska övertygad om att hon skall få lämna och så blir det också - tack och lov. Hon verkar inte speciellt upprörd utan fortsätter mest att gnälla över hur hemskt allt är och har varit.

Hon fortsätter även i dagens upplaga av "skvallertidningen på nätet" där det finns en stor artikel om hur dålig han mystomtebonden är och att han faktiskt inte borde få kallas bonde. Inte när han har det så slarvigt och slitet som han har det.

Nu är hon borta och jag hoppas slippa denna gnälliga sprätthöna något mer.

Vi går nu vidare till:

Den countryälskande värmlänningen: 
Redan förra veckan fick vi en liten glimt av att den värmländska tjejen var på väg bort från programmet. Mycket riktigt börjar också gårdagens avsnitt med att hon berättar att hon inte trivs. Inte passar och inte klarar av livet på en bondgård. Förstås blir bonden lite ledsen då hon, enligt honom, varit en favorit. Jag kan känna att är man inte mer intresserad av bonden än att man efter en dag tycker livet på landet är långtråkigt så borde man nog innan programmet ha rannsakat sig själv lite mer.

Nåja. Det blir lite låg stämning. Men samtidigt så är det klart skönt för de andra tjejerna. Det kommer ju inte bli någon utröstning eller inbjudan i denna vända (antar jag) eftersom en gett sig av frivillig. Dock kommer den charmiga finskan med en analys om att det är lite jobbigt att inte veta om hon kommer vara kvar för att den andra lämnade eller för att bonden uppskattar henne.

För att trösta sig lite åker de kvarvarande tjejerna och bonden iväg på en auktion och ropar inte lite lampor och kartonger.

Ingen utröstning den här gången och mycket fokus just på tjejen som drog. Får vi tro "skvallertidningen på nätet" så blev hon också tvingad av produktionen att stanna kvar till morgonen och spela in dialogen där hon berättar att hon skall åka hem. Tydligen hade hon egentligen smitit redan på natten. Verkligen en mogen tjej som bara sticker efter ett dygn. Nåja, återigen är det TV och tidningar. Så var som är sant och inte lämnar jag där hän. Jag bara berättar vad vi får se och vad jag läser.

Detta gör att vi lämnar Countrybonden med ett konstaterande att han inte påverkas direkt av att bo ihop med andra dialekter utan fortsätter vara tämligen svårbegriplig då och då.

Den lömska getbonden:
Även här kommer vi in dag två och som jag tidigare har gissat så är hennes största mål att hitta någon som kan jobba på gården med henne. Killarna blir uppkörda i ottan och går för att mjölka getter. Alla utom tuppkammen som "försover" sig och inte kommer upp förrän långt senare.

Nåja, det mjölkas, torkas spenar och donas. Till slut bjuder hon med sig den tysta norrlänningen att åka och leverera mjölken till mejeriet medan de andra killarna får städa i stallet.

Det går sådär med städandet. Tuppkammen har vaknat och är väl den som presterar bäst. Den mörka stora killen är allergisk, nyser och tar tabletter mot allergi. Hur tänker man om man söker till ett sådant här program om man inte tål varken hö eller djur ?

Den andra stora killen kan inte klara av lukten av hästskit utan håller på och ulkar och kräks när han skall mocka lite i hästarnas boxar. Det är verkligen en ganska tragiskt skara killar  hon fått tag på vår lömska getbonde.

Vi får sedan följa med till mejeriet där hon och den tysta norrlänningen hamnar på en brygga med en tallrik med ost. Han måste ju få smaka på ostarna som tillverkats från hennes mjölk. I ärlighetens namn så är det ju getternas mjölk, men ni förstår vad jag menar.

Dialogen går ganska trögt - som vanligt. Vi får i ett litet klipp höra att han minsann kan prata när han är med sina vänner men känner sig blyg med getbonden. Han verkar i varje fall uppskatta osten. Det är vad han säger i varje fall och sedan är det slut med den utflykten.

Det finns många sätt att hitta billig arbetskraft och vår lömska getbonde verkar ha valt sättet att ställa upp i TV och få tag på 4 desperata killar som kan slita åt henne. Hon känns inte speciellt kärlekstörstande utan kommenterar mest om killarna har arbetskläder och riktiga stövlar eller inte.

Det blir korvgrillning och sedan tar tuppkammen tillfället i akt och tar med sig bonden på en liten promenad till hästarna där han ger henne ett halsband i form av ett hjärta. Så nu stiger han lite i aktning igen - trots att han försov sig á det grövsta.

Inte heller här blev det något val idag utan alla fyra killarna är kvar till nästa vecka. Så vi får väl se hur det går då. Vem av dem som slipper ur slavdrivarens klor.

Pojkbandsbonden:
Sista bonden är fortfarande denna pojkbandbonde. Här är det inte mycket till intriger. Vi har fortfarande den sura tjejen som mest kniper ihop munnen och ger sura kommentarer så fort hon inte får ha bonden för sig själv. De andra tre är glada och sociala men denna tjurkärring är verkligen inte alls något kul. Dessutom gillar jag inte hennes utseende.

Nu skall inte jag döma folk efter utseende. Men hon vinklas verkligen inte positivt av TV.

Det blir lite jobb och det byggs en grishage så att grisarna kan få gå ute och böka lite. Tjejerna får vara delaktiga och återigen är det trolltjejen som verkar utmärka sig mest genom att vara lagom på, intresserad och dessutom duktig.

Återigen. Det är TV. Det kan vara precis tvärtom men att de gjort valet att det skall se ut på det här sättet. Dock gillar jag trolltjejen och även om hon inte är vacker så är hon charmig och verkar alltid glad.

Efter middagen tar den trevliga blonda tjejen med sig bonden på en promenad och de får chansen att prata lite själva. Det blir faktiskt inte fullt lika pinsamt som med mystomten utan faller sig faktiskt lite mer naturligt även om det är ungefär samma frågor.

När de smiter iväg efter middagen får vi dessutom återigen stifta bekantskap med bittertjejen som gnäller att nu smiter de bara och lämnar disken. Ja, de är 3 tjejer kvar. Hur mycket disk kan det vara ? Nej, hon går bort.

Inga  val heller här idag utan det får anstå till nästa vecka vilket gör att det bör bli minst två val nästa onsdag.

Mitt tips är att det blir getbonden och pojkbandsbonden som får göra val eftersom countrybonden blev av med en tjej på annat sätt.

Vi får väl se. Det är ju en vecka kvar och nu börjar det ju hända lite och tidningarna börjar skriva mer och skvallra. Dock tycker jag de fokuserar väldigt mycket på det som kan likna skandaler. Men det är klart, det blir roligare rubriker.

Synd att inte jag får vara rubriksättare på "skvallertidningen på nätet"

"Sprätthönan rasar - Han är ingen riktig bonde"

"Jag tänkte inte innan, men jag hade i varje fall en pilatesboll"

Eller något annat roligt.

Med detta så tackar jag för mig och önskar er alla en god torsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar