måndag 7 oktober 2013

Ett rätt och ett fel.

Nu är helgen slut och en halv arbetsdag är avklarad redan.

I helgen har jag ägnat mig åt lite rekreation av mig själv. Upptagning av en båt inför vintern och att titta på lite TV. I brist på bonde söker fru har jag ägna mig åt saker som Idol och Körslaget. Ja, jag tittar ju på dessa för det mesta så det är väl egentligen inget undantag.

Men jag har en liten tanke kring detta.

I idol så skall man rösta på utseende och stjärnstatus mer än på sångprestationer. För det går ju alltid att pitcha en röst i studion. Det viktiga är alltså inte att det är riktigt bra sång utan kläder, stil och att man rör sig på ett bra sätt till musiken.

I körslaget där det inte handlar om att bli idoler och stjärnor utan om att få till lite körsång borde det däremot vara tvärtom. Där borde en kör som sjunger rent, har glädje och klarar av det de ger sig på premieras.

I idol måste jag hävda att folket för en gångs skull röstade ut rätt person. Han kanske hade lite stjärnstatus, men han kunde verkligen inte få till tonerna. Och det känns som att det var hans tid nu. Så där måste jag säga att jag tycker att de som röstar skötte sig.

När det gäller körslaget däremot så verkar folk inte lyssna utan bara rösta på de som är lite kända eller har någon konstig kjol på sig. Det spelar ingen roll hur duktig körledaren är på det han gör om kören sjunger falskt eller låter allmänt tråkig. Inte i mina öron i varje fall. Men tydligen är det så de som röstar resonerar. Nu har duktiga körer åkt ut två veckor i rad istället för de som faktiskt sjungit tråkigt och inte hållit ton.

Men jag röstar inte, så egentligen har jag väl inte så mycket att säga till om. Men lite måste jag ju ändå få gnälla.

I övrigt tog jag årets, förhoppningsvis, sista bad i lördags. Det var 13grader men kändes rätt så okej när jag klev i. När jag schamponerat och tvålat in mig kändes det dock inte alls lika lockande att doppa mig igen för att tvätta bort tvålen.

Men jag var så illa tvungen. Men nu får det nog vara slut på badandet för det här året. I varje fall utomhus i Sverige.

God måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar