fredag 11 oktober 2013

Saker att göra innan man dör.

Det tillverkas ju listor åt höger och vänster om saker man bör göra, ställen man bör se och saker man bör äta innan man dör. Jag läser dessa, skakar lite på huvudet och tänker att "Folk är inte kloka"

Just sådär tänker jag rätt ofta.

För folk är i regel inte kloka. Om jag fick bestämma, vilket jag sällan får, skulle vi omyndigförklara en mycket större del av befolkningen än vi verkligen gör. Jag menar, bara att rösta på sverigedemokrater eller kommunister borde ju vara ett tecken på total galenskap och borde leda till ett omyndigförklarande.

Dessutom finns det folk som släpper ut illrar, barrikaderar sig i träd som skall fällas och lägger sig på gatorna i stan och hindrar bilar från att komma fram. Frågan är dock om dessa skall omyndigförklaras eller bara spärras in någonstans långt bort från mänskligheten.

Oj, nu kunde jag inte låta bli att provocera lite. Men det ligger ganska mycket i de där funderingarna ändå.

Men vad skall man då göra innan man dör. Vad finns det som jag känner att jag absolut skulle vilja ha gjort innan jag lägger mig ned, drar mitt sista andetag och sedan ägnar mig åt att hänga lite med Jesus, Tor och de andra grabbarna.

Så funderar jag på hur jag skall ställa mig till saker jag redan har gjort.

Får jag ha med sådana på min lista ?

Självklart får jag det om jag vill(det är ju min lista), men då blir det så himla långt med saker jag egentligen inte har någon nytta av att lista ned då de redan är avklarade och kanske inte nödvändigtvis behöver göras om. En del saker som jag gjort skulle jag dock gärna göra igen innan jag dör men kanske i en lite annan tappning än jag gjort dem tidigare.

En del saker är stora, en del är små. Men här kommer några saker jag verkligen skall försöka mig på. Någon gång, någonstans.


  • Skriva en bok
  • Göra en politisk karriär
  • Slå en bearnaise från grunden
  • Segla i västindien
  • Lära mig spela mer än lilla snigel på trumpet
  • Stycka en ko/gris
  • Bada i en isvak (helst efter bastu)
Jag skulle säkert kunna komma på fler saker. Och de självklara som jag gärna skulle vilja, men som jag inte kan påverka så mycket själv låter jag bli att ta upp. Jag menar. Hur mycket mål jag än har att vinna en förmögenhet på Lotto eller liknande så kan jag ju faktiskt inte göra mycket åt slumpen - tyvärr.

Som ni märker är det högt och lågt och jag är en ganska enkel människa, om än lite komplicerad.

Nu är det i varje fall fredag, solen skiner och det är en fantastisk höstdag. 

Idag borde jag gå ut och kasta upp lite gulröda löv i luften, låta dem regna ned över mig och hoppas att någon förevigar den bilden.

Det kommer dock INTE hända.

God fredag.

1 kommentar: