tisdag 29 oktober 2013

Mer TV

Nu är det ju så att vår hjälte är väldigt fokuserad på Bonde söker fru som ni alla vet och det är just denna serie jag alltid ger er uppdateringar kring. Men ibland tittar jag faktiskt på andra TV program också. Nu när det är höst så kommer det ju en uppsjö av program som kan vara värt att följa.

Jag vill ju inte hävda att någonting annat konkurrerar med Bonde men i brist på limpa får man ibland äta bakelse.

Nu är bakelse inte alls min favorit. Det är för sött, för kläggigt och ger en taskig eftersmak i munnen. Inte alls något som går upp mot bröd. Men ni förstår ändå vad jag menar. Hoppas jag.

Vad tittar jag då på när det inte är Bonde söker fru ? Ja, det är lite olika. Men här nedan kommer en kort resumé av TV-hösten.

Idol - Idol är ju alltid idol. Det kan vara allt från fullständig katastrof till riktigt trevligt. Helt beroende på framföranden och deltagare. På något sätt känns det ändå som om själva turnéprogrammen när diverse nötter tror de är stjärnor är det roligaste. Nu pågår ju fredagsfinalerna. Jag tittar, men det är inte jättemycket njutning. Speciellt som TV4 verkar ha praktikanter som sköter ljudet.

Körslaget - Som körsångare så finns det ju ett visst intresse i att se vad andra kan åstadkomma. Även här har vi under hösten drabbats av TV4s praktikanter och ljudet har stundtals varit katastrof. Nu är det dock slut på denna säsong och de duktiga körerna åkte ut alldeles för tidigt. Antagligen för att de inte var tillräckligt folkkära eller inte kom från en byhåla ute i landet där alla röstar.

Allt för Sverige - Tio amerikaner skall leta efter sitt svenska ursprung. Eller leta och leta. Produktionen har plockat fram allting redan och de får egentligen bara tävla lite och upptäcka hur Sverige såg ut för 100 årsedan. Det är trevligt och Anders Lundin är ju ett klippa vad han än gör. Dock läser i tidningen att det som verkar så trevligt mest var en chimär och att det var otrevlig stämning och sådär. Det står ju i "skvallertidningen på nätet" och bör väl därför tas med en nypa salt. Men trist att folk inte kan hålla sams. I övrigt är det ett riktigt feel-good program.

Bron - Det absolut bästa som går på SVT just nu. Välskrivet, välspelat och en klar favorit. Att det är säsong två har inte gjort det ett dugg sämre faktiskt även om jag ibland kan tycka att karaktären Saga är lite väl mycket och antagligen inte alls skulle kunna fungera som polis i det riktiga livet.

Solsidan - Ger alltid en viss bitter eftersmak. Alltid på gränsen till att vara lite för mycket. Men småtrevligt ändå.

Detta är något av det jag tittat på hittills i höst eller tittar på just nu.

Om det är någon speciell av serierna ni vill ha en djupare analys kring så hojta till så kompletterar jag gärna med djuplodande analyser och tunga åsikter.

God tisdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar