måndag 21 oktober 2013

Synden straffar sig....

Jo, det är vad ordspråket säger och jag är idag högst benägen att hålla med ett ordspråk. Generellt är jag annars lite allergisk mot dessa hurtfriska små uttryck som ger uttryck för självklara eller ibland inte alls självklara saker utan rent ljug.

Men just detta ordspråk, känner jag just idag, absolut är applicerbart på verkligheten.

I varje fall - Min verklighet.

Ett annat ordspråk som kanske skulle funka bra är: Är man dum får man lida.

Skillnaden är ganska marginell mellan dessa och jag kan nog anse mig drabbad av båda.

Vad har jag då gjort ?

Tja, igår så bestämdes det att vi skulle äta sådan där asiatisk buffé där man plockar det man vill och sedan får det uppstekt och tillagat. Naturligtvis åt jag för lite för mycket. Det gör jag alltid eftersom jag på något sätt vill ha valuta för pengarna när man faktiskt får "äta så mycket man vill"

Nåja, det var väl ingen katastrof. Men sedan var det massa bra på TV. Och det slutade med att jag fortsatte att ta en slarvdag i dieten.

Sådana dagar får man ha. Så länge de inte kommer alltför ofta bara. Och det var längesedan jag slarvade sådär jättemycket så det var ändå med relativt gott samvete jag åt lite chilinötter och lite glass. Det var inga mängder. Men efter att ha skött mig ganska bra under ganska lång tid så blev det protest och jag vaknade efter en timmes sömn med "magknip from hell"

Sedan var den natten körd. Det gurglade, bubblade och värkte oavbrutet och jag är fortfarande inte helt återställd, utan det känns fortfarande som om jag drabbats av vad jag kan tänka mig skulle hända en ko som tvingats amputera 3 av sina magar och därför fått nedsatt idisslingsfunktionen, men ändå äter en massa gräs av gammal vana.

Nåja, Idag har jag återställt mig och skött mig precis som jag gjort tidigare. Så min förhoppning är att jag inatt skall slippa magknip och få mycket sömn.

Men med facit i hand så funderar jag på om det verkligen var värt det.

Gott ? Ja, absolut.

Nödvändigt ? Kanske

Värd det ? Knappast.

Så om någon planerar att bjuda mig på onyttigheter den närmsta tiden så säger jag bara - vik hädan. Alternativt servera mig små bitar :-)

God måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar