torsdag 17 oktober 2013

Idag är det bondetorsdag....

Ja, ni vet förstås detta redan. Och jag vet att många av er både längtar efter detta och återvänder speciellt på torsdagarna för att läsa dessa genomarbetade, djuplodande analyser om vad som hände i onsdagens avsnitt av Bonde söker fru.

Jag vet att jag dröjt länge idag och egentligen har jag inte alls tid att ta tag i detta. Men jag vill ju inte göra mig ovän med någon som verkligen förväntar sig en analys idag. Så jag får helt enkelt stjäla 5 minuter från min schemalagda tid och ge er en liten kort analys nu.

Igår var det alltså dels fortsättning på gruppdejterna samt att det även var val för vilka fyra som skall få följa med "hem till gården"

Egentligen är det nu programmet börjar på riktigt. Fram till och med igår är egentligen en transportsträcka fram till att man verkligen får lära känna både bönder och de kärlekstörstande deltagarna på allvar.

Igår då. Vi gör väl som vanligt och tar bonde för bonde.

Mystomtebonden: Hans lilla picknick i det gröna fick snabbt flytta in i en lada då regnet började ösa ned. När de kommit in och röjt lite fick han med sig två av kvinnorna för att hitta något att sitta på. Titta, där är en lada, där kanske det finns något säger han glatt och de kliver in och hittar nya, fina trädgårdsmöbler framställda och lätt åtkomliga. Ibland undrar jag om produktionen tror att tittarna är idioter. Kunde de inte bara sagt att vi går och hämtar möblerna vi skulle använda ifall det blev regn ?
Nåja, två kvinnor var med och det pratades lite. Bland annat var sprätthönan med. Både jag och bonden kostaterar att hon är ganska rakt på. Väldigt mycket också. Nåja. Väl tillbaka till ladan där det skall umgås blir bonden tillfrågad av en av kvinnorna att gå och prata lite privat. Det visar sig vara ett smart drag då det i förlängningen leder till att hon blir en av de fyra som får komma till gården. Tyvärr blir även sprätthönan det. Där förstår jag inte riktigt hur han tänker. Men, det är ju hans val. De övriga två som blir valda är inga som gjort så mycket väsen av sig hittills. Men det skall bli intressant att se vart det leder i framtiden.

Mystomtebondens kvinnor är alltså:
Sprätthönan - En intensiv småländska som känns FÖR mycket.
Den tysta mörka - Har inte sagt mycket men verkar lugn och sansad. Dock är hennes mun ganska irriterande.
Den ännu icke kända Pia: Jag har faktiskt ingen uppfattning om henne ännu. Återkommer mer när vi kommit längre.
Den pratiga mörka: Som också bjöd med honom ut på lite enskilt samtal. Verkar trevlig och glad.

Den Countryälskande värmlänningen: Även hans lilla dejt fick flytta in i en lada för att fortsätta. Regnet öste ned och allt flyttades snabbt in under tak. Jag kan väl inte påstå att det hände så mycket här. Bonden är fortfarande lite halvsvår att förstå och jag funderar på att skriva till TV4 och be dem texta honom. Det vore väl inte för mycket begärt. Han fick lite ensamtid med den charmiga finländskan som kommit hela vägen från Finland och här ville han reda ut att det verkligen var värt för henne att fortsätta. Men enligt egna ord ville hon absolut till Värmland, Det visade sig att vara rätt svar.
Sedan var det då dags för val. Linda hittar bonden gående fram och tillbaka på en liten grusväg och han har övergett tjejerna för att fundera lite. Han har ju bestämt sig men vill inte göra någon ledsen. Det är ett sympatiskt drag tycker jag. Nåja. De går och gör valet. Det var väl inget direkt oväntat. Finlänskan, prickiga klänningen (Från speeddaten), och två till. De som blev bortvalda var väl lite besvikna, men jag var helt övertygad om vilka han skulle välja:

Countrybondens tjejer är alltså:
Den charmiga finskan - Hon är verkligen charmig och har ett leende som får även mig att vilja le.
Prickiga klänningen - Verkar också sympatisk och gullig. Vi får väl se om det bor en hondjävul i henne.
Den tystare mörka: Här har jag inte så stor uppfattning heller ännu. Vi har väl fått se henne kort, men inga bestående intryck.
Den värmländska tjejen: Jag kan inte svära på att hon verkligen är från värmland, men nog låter det lite så.

Den lömska getbonden: Jag väljer att byta mitt namn på henne för hon känns lite lömsk på något sätt. Jag kan inte riktigt hitta någon sympati för henne. I gårdagens avsnitt var det fortsatt midsommarfirande med både dragkamp och sedan middag. Det var tydligen en tyst middag och om inte getbonden själv drog igång något samtal så var det helt tyst kring bordet. Hon beklagade sig lite och produktionen såg till att klippa så att det såg helt tyst ut. Enda gången det lät var när det sjöngs en snapsvisa. Det kunde de gärna fått klippa bort för värre har jag sällan hört. Hon fick också en liten stund själv tillsammans med den tystaste av de tysta. Han öppnade sig väl inte så väldigt mycket mer. Och sällan har jag sett någon få sådan fart som när bonden säger att: Vi skall väl gå tillbaka till de andra. Hur som helst så blev han vald, antagligen för att han framstod som en händig karl som kan knyta kransar och ville ha familj snart. Det gjordes det obligatoriska valet och killen som låter som läsande direkt ur ett manus var övertygad om att han skulle bli vald. Det blev han inte. Nu skall man inte sätta diagnoser på folk, men jag tycker mig flera gånger ha hört Asp utropas från soffan bredvid mig.

Getbondes killar är alltså:
Den tysta händiga norrlänningen - Känns nästan som en parodi på norrlänningar.
Tuppkammen - Ser och verkar väl hyfsat normal men är så liten och spinkig att han nog försvinner om han skulle kramas med getbonden.
Den stora blonda - Lite småtöntig, men snäll blond kille.
Den stora mörka - Verkar socialt sett vara den mest normala av samtliga beundrare.

Och så har vi slutligen

Pojkbandsbonden: Precis som jag spådde i förra veckans analys så var de inte alls beroende av att få någon fisk utan han fick med sig en av tjejerna för att rensa en redan framlagd fisk. Antagligen fanns det även ett antal färdiga filéer någonstans väntande. För inte blev det mycket rensat. Även en av de andra tjejerna fick lite egentid och hon ville inte fråga eller prata så mycket utan ville mest känna efter hur det kändes att sitta och bara vara med bonden. Ganska sympatiskt då vi slapp en krystad dialog och det gjorde susen för hon blev en av de utvalda. Det är konstigt förresten. På samtliga dejter utom just denna så öste regnet mer eller mindre ren. Men över pojkbandsbonden sken solen hela dagen och kvällen. Jag vet inte vad han gjort, men de som säger att vackra människor inte har en fördel måste ha fel. Till och med vädret påverkas bevisligen.
Han fick göra sitt val till slut och jag tycker absolut han valde rätt. Med undantag från tjejen han dejtade i kanoten förra veckan. Hon är lömsk och jag litar inte ett dugg på henne. Det är nästan lite kaninkokerska över henne. Men bara nästan.

Pojkbandbondens tjejer blev:
Kaninkokerskan - Jag väljer att kalla henne så tills vidare då hon känns falsk och lömsk.
Trollflickan - Ett lite mysko men väldigt charmigt utseende och verkar väldigt sympatisk. Min favorit helt klart.
Den tysta tjejen  - Som nog egentligen inte alls är tyst, men ändå har den god smaken att låta oss slippa fånig dialog. Hon verkar också ganska sympatisk.
Den anonyma tjejen - Jag hade knappt ens sett henne innan hon blev vald och var övertygad om att hon skulle ramla bort, men det gjorde hon alltså inte.


Så såg avsnittet ut igår och nu ser jag fram emot att det skall starta på riktigt. Nästa vecka flyttar alltså de utvalda hem till bönderna och vi kommer få se dem förbereda. Kanske ladda med små presenter eller blommor till var och en och sedan bjuda på fika när de kommer.

Så har det i varje fall varit alla tidigare år så jag tippar på att det blir samma den här gångn.

Men det må vara hänt. Nu hoppas jag på många intriger och mycket känslor åt alla håll så att det verkligen ger utdelning att sitta den där timmen på onsdagar. Och framför allt för att Ni skall få era analyser på torsdagar och inte bara såhär lite tråkiga konstateranden vad som hänt.

Med detta önskar jag er alla en riktigt god torsdagkväll.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar