torsdag 10 oktober 2013

Dagen efter kvällen före....

Hejsan på er.

Idag är det torsdag och det vet ni ju alla vid det här laget vad det innebär. Ärtsoppa och pannkakor - Nej, inte alls. Jag gillar iofs ärtsoppa även om jag sällan äter det. Pannkakor är ingen mat så det undviker jag i möjligaste mån om det går. Det händer i och för sig att jag får ställa mig och steka det hemma då barnen inte förstår sitt eget bästa utan visst tycker man kan äta det. Men jag låter gärna bli som sagt.

Nej, ingen soppa i den bemärkelsen och ännu har det inte heller hunnit bli någon soppa när vi vänder blicken mot våra kära bönder i jakt på den stora kärleken.

Bonde söker fru kan jag tycka är ett lite förlegat namn på serien numera då man faktiskt även får följa kvinnliga bönder som inte söker fru utan man. Men, men . Man skall väl inte ändra på ett vinnande koncept.

Igår var det alltså dags för gruppdaten. Varje bonde skulle reducera sin beundrarskara från 10 till 6 stycken potentiella kärlekar och sedan ta dem på en självvald gruppdate. Jag tror inte de själva tidigare fått bestämma vad  de skall göra på daterna, men det hade de alltså fått i år. Jag misstänker att de fick fyra alternativ och sedan fick slåss om dem inbördes för det var ungefär samma saker som alltid. Cykla, paddla, åka traktor eller gå till något ställe och sedan hände det något på plats.

Mystomtebonden: Han valde förstås att ta sina beundrarinnor i ett traktorsläp och köra iväg till en äng för picknick. Kanske inte så fantasifullt, och dessutom lite trist då han fick sitta fram och köra traktorn medan alla kvinnorna satt där bak och babblade sinsemellan. Under själva daten regnade det förstås men de satt ändå glada och skålade. Vår mystomtebonde fick en stund själv med en småländska och försökte sig på lite komplimanger om vackra ögon och hon kontrade med att han verkade ärlig och också hade fina ögon. Så log de lite generat och gick tillbaka till de andra. I övrigt höll sig beundrarinnan som förra veckan var så fascinerad av sprätthöns ganska lugn. Hon fick egentligen en enda replik värd att lägga på minnet: Nu luktar det koskit - nu är vi på landet. Varpå de andra fnissade lite och höll med.

Den countryälskande värmlänningen: Hur han och hans beundrarinnor kom fram till sin plats vet jag faktiskt inte. Jag kan väl misstänka att produktionen på något sätt transporterade dit dem eller att de gick. Väl på plats serverade bonden lite pilsner och sedan kom en kvinna och skulle lära dem Linedance. Bonden själv tyckte det skulle vara kul att se hur musikaliska de var. Det hela slutade med 6 kvinnor som dansade fin linedance och en tafflig bonde som låg ett steg efter hela tiden och inte ens fick till det steget rätt. Även denna bonde fick chansen att smita iväg en stund och det blev lite taffliga ord och en kram. Men de höll faktiskt om varandra när de sedan vandrade tillbaka till gruppen. Som tidigare missar man ungefär var 3:e mening han säger för att han dels är lite otydlig i talet och dels har en väldigt bred värmländska. Men tjejerna verkar glada ändå. Och det man hör ger ju inte direkt mersmak och att man måste höra så mycket mer än man gör.

Så har vi den Amazonlika getbonden: Jag vet inte vad jag skall säga riktigt. Hon tog på cykel med sina försagda, blyga och socialt inkompetenta dater till en äng och skulle leka midsommar. Det gjordes kransar och jag konstaterade att killen som var vegeterian inte fick följa med. Antagligen för att han inte åt getkött. Men å andra sidan - vem f-n gör det ?
Nåja, i princip hela inslaget om henne gick ut på att killarna band kransar av växlande kvalitet och utseende. Hon fick en liten stund ensam med en kille som faktiskt kunde både småprata och inte verka helt imbecill men sedan återgick de till att binda kransar.
Det visade sig att den tystaste, mest tafatte och blyge norrlänningen var en riktig florist och fick binda kransar till hela bunten. Om man tycker det är en kvalitet man letar efter så kommer han ha god chans.
Killarna pratar om hennes skratt och glittrande ögon. Jag upplever dock inget av detta utan produktionen gör verkligen allt för att få henne att verka så häxlik som möjligt.

Pojkbandsbonden: Sist men inte minst. Jag säger som förra veckan. Den här kille och mystomtebonden är ändå de två som får mina största sympatier. De verkar hyfsat normala och även om jag fortfarande är osäker på vad han gör i programmet mer än att de vill ha en snygging för yngre tjejer, begriper jag inte. Han valde sina 6 tjejer, de paddlade iväg ut på sjön och gick sedan iland och började fiska för att ha något att grilla. Nu vet jag inte säkert eftersom vi inte fick vete det i gårdagens avsnitt att de inte kommer få jättemycket fisk utan att det ligger några och väntar när det blir dags att laga mat. Men det vet jag som sagt inte mycket om. Hans val bland tjejerna tycker jag var sympatiskt. De som jag tidigare tyckt verkade ha mest personlighet blev utvalda och de som bara såg ut som Barbiedockor fick åka hem. Så hans smak kan jag också känna sympati för. Det enda är tjejen han paddlade med i kanoten och verkade ha någon form av tycke för. Hon var den jag kände absolut minst sympati för. Men smaken är ju olika och vi får se nästa vecka om han blir lika entusiastisk av någon av de andra.


Som ni märker har dramatiken inte riktigt börjat än. Det är fortfarande lite smekmånad och alla trivs med alla, skrattar och är glada. Men jag ser fram emot att det skall bli lite konflikter och roligheter.

Det kommer nog tids nog. Och så länge ägnar jag tiden åt att försöka bilda mig uppfattningar om både bönderna och de potentiella fruarna/mannen.

Jag längtar redan till nästa vecka - Gör inte ni också det ?

God torsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar