onsdag 16 oktober 2013

Längtan tillbaka till något som aldrig varit, men ändå i minnet kommer att bestå.

Precis så kan jag känna.

Jag har nog sagt det förr, men det tål att upprepas. Jag menar, det finns 365 dagar på ett år. Jag kanske skriver något här 300 av de dagarna i snitt och att då varje dag kunna komma upp med en helt ny idé är ju i det närmaste omöjligt.

Så därför ger jag mig åter igen in på begreppet saknad.

Det konstiga är att när man saknar något så är det oftast något som egentligen aldrig har funnits. Men i backspegeln så är det något underbart och man saknar det.

Jag saknar till exempel ganska ofta att segla över nordsjön. Jag har gjort det ett antal gånger och i minnet var det fantastiskt. Ett spännande äventyr. Lagom med vind och så kommer man fram till sitt mål och börjar skymta till exempel Shetlands gröna öar som sticker upp ur havet.

Skall jag vara helt krass så var det antagligen fantastiskt när man såg öarna eftersom man äntligen fick komma iland. Efter 4 dygn till sjöss med för lite sömn, antingen för mycket eller för lite vind. Genomblöta kläder och folk som kräktes i varje hörn omkring på grund av sjösjuka (vilket jag faktiskt aldrig drabbats av).

Eller kanske den där hemresan när vi var tvungna att bunkra vatten i någon liten engelsk by och vattnet var så klorerat så till och med kokt pasta smakade som en kallsup i badhuset.

De delarna förtränger man och minns bara de härliga stunderna när solen skiner, man surfar fram över vågorna och havssulorna kretsar kring båten.

Samma sak med barndomens vår och sommarkvällar när solen alltid sken. Alla var med och det lektes lekar och spelades bollsporter. Man satt och pratade, hängde, hade kul. Men var det i själva verket alltid så?

 Nog fanns de tillfällena,  men ofta kanske ingen var hemma. Man cyklade runt och letade efter någon som kunde tänkas vilja hänga en stund men det skulle städas rum eller göras läxor.

Men de gångerna minns man inte. Bara de vackra och fina stunderna.

Så när man längtar tillbaka så är det precis som när man längtar efter något som skall komma. Man längtar efter en dröm som inte varit och antagligen inte kommer att bli i framtiden heller.

Egentligen borde man leva i nuet, men vad vore livet utan längtan och drömmar.

God onsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar