torsdag 24 oktober 2013

My name is Bond - Bond(e) söker fru expert.

Jag vet att ni fått vänta länge nu och så är det äntligen dags.

Igår började programmet på riktigt. Det har gått någon månad eller mer sedan bönderna dejtade och valde ut vilka som skulle få komma "hem till gården" och nu igår fick vi äntligen se dem flytta in.

Historiskt så har bönderna ofta givit små presenter till dem som kommer och hälsar på. Det var vad jag förväntade mig i år också. Men än så länge har jag inte sett något tecken på det. Kanske får man i nästa vecka se någon liten överraskning som väntar under kudden när de skall börja sin första natt. Men igår var det bara själva inflyttandet som visades och då var det istället tvärtom besökarna som kom med presenter.

Vad bönderna gjorde oavkortat var att duka fram fika. Denna så svenska företeelse som alltid kan rädda varje given situation. En kopp kaffe och lite tilltugg så är dagen räddad. Man behöver inte fundera så mycket och vem kan vara blyg eller besvärad med en kanelbulle framför sig ?

Nåja. Detta var lite allmänt filosoferande bara. Jag gör väl som vanligt och delar upp det per bonde för att lättare kunna redovisa vad som egentligen hände. Jag måste ju klargöra det för mig själv samtidigt då jag inte analyserat så djupt hittills. Men här kommer de nu. Årets bönder och hur det hela började på riktigt.

Mystomtebonden: Som ni minns från förra veckan så kom sprätthönan med. Vi fick dock inte följa henne så mycket innan hon kom till gården i gårdagens avsnitt. En liten färd i en gul bil och några kommentarer men ganska lite. Istället lades fokus på en mörka med fula munnen som packade ned kaniner och lastade in dem i sin gamla fallfärdiga Volvo som senare visade sig ha en bagagelucka som bara kunde öppnas innifrån. Hennes plan var att arrangera kaninhoppningstävlingar visade det sig. Vilket fick mig att associera till gamla avsnitt av Baren där det fanns en tjej som var galen i kaniner och hoppningar med dessa en gång i tidernas begynnelse.
De övriga två damerna följdes knappt alls mer än att de vandrade på någon grusväg med varsin stor väska rullandes efter sig.
Så samlades då alla på gården, drack kaffe och fick sina sovplatser. Det lagades lite middag på en grill, förstås, och när middagen var nästan klar så skulle bonden "bara" bära ut en saltsten till kossorna och tog med sig den mörka med fula munnen varpå de andra blev tjuriga och började gnälla om att maten skulle bli kall. Vi fick följa bonden och fula munnen och de pratade och umgicks så länge att de andra nästan redan ätit upp när de kom tillbaka. Däremellan fick vi se dem gnälla och befara att de låg i någon buske istället för att vara där och äta.
Mycket mer hände väl inte hos denna bonde så vi går raskt vidare till:

Den countryälskande värmlänningen: Här började det hela med att vi fick följa tjejen som jag tolkar som värmländska också när hon hoppade lite hopprep hemma i sin lägenhet och sedan packade ned halva bohaget. Hon hade en extremt liten bil men var bara tvungen att bära med sig en gigantisk pilatesboll. För man vet ju aldrig när man behöver en sådan. Hon körde iväg mot bonden och han uttalade sig så glatt åt att hela bilen dunkade när hon kom körande. Hon poppade tydligen på rätt bra. En annan som kom i bil var den mörka som jag inte fått riktigt pejl på. Jag kan inte påstå att jag fått så mycket mer pejl nu, mer än att hon hotade med att smyga in till bonden på natten.
Den Charmiga finskan och prickiga klänningen(som inte alls hade någon prickig klänning igår) kom också gåendes med sina väskor. Alla kom på plats och vad tror ni händer ? Jodå, det fikas. De får sina rum och ger små presenter. Prickiga klänningen hade gjort en tavla över någon countryartist och bonden blir helt hänförd och har aldrig sett en så bra tavla. Undrar om han sett några tavlor alls i sitt liv.
Nåja, inflyttning, lite rundvandring på gården där värmländskan ger intryck av att inte riktigt vara någon bondtjej och säger något om att korna är ju söta, fast de luktar illa. Och så grillmiddag. Här är det inte lika hätska toner men charmiga finskan konstaterar glatt att alla är så på hela tiden att hon känner sig tvungen att dämpa sig och dra sig tillbaka lite för att inte vara FÖR på. Sympatiskt drag igen. Hon växer hela tiden i mina ögon.
Inte heller här hände så väldigt mycket mer. Det enda uppseelseväckande var den mörka som verkade ha gått loss lite väl kraftigt på rouget och verkligen fått äppelkinder.
Så vi går vidare och hamnar då hos:

Den lömska getbonden: Nu börjar jag ana ett mönster. Två av killarna kommer i bil och två kommer vandrande med sina väskor på en väg. Känner ni igen detta ? Jag gjorde det i varje fall. De kommer fram. Inkvarteas. Föst kommer den stora mörka som verkar belevad och hyfsat trevlig. Han får välja rum eftersom han är först. Då vandrar han omkring i hela huset med resväskan i hand och slår in den i varje dörr och vägg han kan hitta. Jag börjar fundera på om sympatin inte sträcker sig längre än så men det är klart att han är väl nervös. Han väljer till slut det första rummet han tittade på. Sedan blir det fika och de andra dyker också upp. Vi får återigen höra från alla kavaljererna om Getbondens glada och glittrande ögon. Jag förstår fortfarande inte, för skall jag vara ärlig så får ögonen mig mest att tänka på en sång jag hörde en gång i min ungdom som hette "Grisögon blå".
Nåja, jag skall inte vara elak men säger vad jag tycker. Till sist hade alla kommit på plats, fått sina rum och fått fika. Lite pinsam tystnad uppstod väl som vanligt då och då i detta sällskap, men inte fullt lika illa som det har varit. Sedan lagades det middag. Eftersom regnet öste ned så blev det inte grill utan de gjorde någon gryta av getkött. Jag säger bara Fy Fan. Tack och lov att jag aldrig fått för mig att dejta någon getbondska.
Lite samtal kring getterna och bilder på hur killarna kelade lite och frågade lite kring dem fick vi också se. Men som ni märker så var det inte så väldigt mycket som hände i gårdagens avsnitt.
Men vi vandrar vidare till:

Pojkbandsbonden: Jippie. Här bröts till slut det givna mönstret och alla tjejerna kom vandrande längst vägen med sina väskor. Inte en enda bil. Jag vet inte om det var för långt att köra, tjejerna inte hade bil, eller om det fanns någon annan förklaring. Det var dock skönt med lite variation.
Innan de kom fram hade bonden klippt både gräs och pyntat huset med republiken jämtlands flagga. Fint skall det vara när det kommer tjejbesök.
Sedan upprepas lite av det som skett tidigare med skillnad för att det här är en bonde som inte bor så stort utan tre av tjejerna får dela rum. Det blir de tre trevliga medan den trista, lite äckliga tjejen (kaninkokerskan) som skall vara lite speciell väljer att ta ett eget rum för hon är minsann inte där för att få vänner. Man kan ju tänka sig att det är lite lättare att leva under samma tak om man i varje fall inte så utstuderat uttrycker fientlighet. Men, men. Jag gillar henna mindre och mindre. Rundvandrig, titta på djuren och Trollflickan frågar intresserat en massa relevanta frågor. Det är konstigt att de jag gillat från början också fortsätter att vara mina favoriter. Det kan vara produktionens avsikt, men man vet aldrig. Jag kanske bara tycker som jag tycker. Sedan skall det grillas, men det är dåligt väder och de uppsöker någon form av grillkåta. En liten jättemysig stuga där alla tjejerna utan Trollflickan överlämnar små presenter till bonden. Trollflickan har varit smart. Hon berättar att hon också har en present men att den inte är med för att hon vill ge honom den lite mer privat. Så det blir en tripp tillbaka till huset för de två där han får en liten bok hon gjort själv med tiden fram till nu i programmet. Bilder, lite texter och tankar. Han blir naturligtvis lite rörd och hon passar på att uttala sin önskan om att de kanske kan fortsätta boken tillsammans.

Gud så gulligt.

För att vara första riktiga avsnittet får jag ändå säga att det var lite långsamt och hoppigt. Man fick inte riktigt någon samlad bild av vad som hände. Lite kommentarer här och där. Lite bittra tanter, glada tjejer och tysta killar. Inga stora äventyr eller smaskiga intriger.

Vår countrybonde är ungefär lika svår att förstå som innan och visst, han är lite charmig, men också väldigt bonnig. Men så är han ju bonde också.

Mer än så här hinner jag inte med och jag har säkert missat massa viktiga poänger idag då jag har lite svårt att behålla fokus. Dels på grund av bristen på kul saker i programmet men också att jag måste läsa lite i några dokument.

Nästa vecka hoppas jag det blir bättre på alla plan. Därmed är det slut på bondbloggandet för den här veckan, eller i varje fall för idag.

God torsdag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar